Kunnen katten een voorkeur hebben voor bepaalde kleuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
12.1K
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag! + 1 voor je vraag!
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een moeilijke vraag..
Ze gaan eerst luisteren en daarna ruiken en daarna gaat de voorkeur pas naar het zien.

Het beste antwoord

Dat zou kunnen (katten zijn niet kleurenblind) maar hun vermogen om kleuren te zien is vrij beperkt. Kleuren neem je namelijk waar met de kegeltjes in ons (en in hun) netvlies en daar hebben ze er niet zo veel van.
Hun netvlies bestaat voornamelijk uit staafjes. Die zijn véél lichtgevoeliger en daardoor kunnen katten nog goed zien bij weinig licht.
(En voor alle zekerheid: in het pikdonker zien natuurlijk ook een uil en een kat niks.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien houden ze van "muisgrijs"? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet waarschijnlijk, want kleuren zijn voor de kat niet van belang. Hij ziet kleuren sowieso veel fletser dan wij dat doen.
De kat leeft in een wereld vol geuren, hij communiceert via geur, leest geuren zoals wij een brief of dagblad lezen.
Dan komt het bijzonder scherpe gehoor, en dan pas het zicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grappig om te bekijken hoe je kat de wereld ziet:

http://www.newscientist.nl/blogs/kattenvisie/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
Rieneke1
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Rieneke, bijna altijd ben ik het met je eens, maar deze keer ga je volgens mij net te kort door de bocht. Voor ons mensen zijn geuren ook niet zo van belang. Immers zicht en gehoor komen eerst. Toch zijn er zeker geuren waar ik van houdt en andere die ik liever mijdt. Zo kan ik me voorstellen dat een kat ook bepaalde kleuren, ondanks dat ze 'fletser'zijn dan voor ons deze toch anders waardeert dan andere.
Maar dat is net de vraag... is de kat mentaal in staat om dergelijke abstracte voorkeuren te hebben ?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook al komt zicht bij mensen voorop, toch zijn geuren voor ons ook van belang: het bepaald, naast het aanzicht, of iets nog eetbaar is of niet. Bij katten speelt kleur niet mee om te bepalen of iets eetbaar is.
Wat is voor een kat de meerwaarde van het hebben van een favoriete kleur?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wij hebben ook wel of geen voorkeur voor b.v. abstracte kunst, of muziek van Beethoven. Een voorkeur hoeft niet per-se een voordeel te hebben.
Laat ik het eens omdraaien: waarom zou een kat GEEN voorkeur kunnen hebben voor een bepaalde kleur ? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze daar gewoon cognitief niet toe in staat zijn. Maar of dat laatste werkelijk zo is weet ik niet. Maar gelet op hun eten waarbij ik merk dat ze duidelijk een voorkeur hebben voor een bepaald (bijna dezelfde) soort brokjes, dus het mechanisme is aanwezig.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk dat een voorkeur hebben voor niet voor de overleving ter zake doende zaken een luxe is. In de natuur maken dieren keuzes die ze voordeel opleveren. Katten staan nog zeer dicht bij de natuur, ook al zijn het huisdieren. Katten zijn cognitief tot veel in staat, maar niet voor de fun, het moet ze wel wat opleveren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Haha....
Op die laatste zin kan ik weinig afdingen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog een video liggen waar getest is dat katten kleuren zien. Voorbeeld luikje links ziet geel en luikje rechts grijs. Met plaatst steeds voeding achter luikje geel dat aan de linkerkant zit. Na verschillende keren wisselt men de luikjes en de kat neemt het gele terwijl de voeding links is blijven staan. Hier heeft de kat belang bij een kleur omdat dit op het instinct honger werkt en een voordeel geeft aan de kat, met voorkeur voor kleur heeft het echter niets te maken.
Wat velen niet weten, is dat katten (ook via die video) geen gezichten kunnen herkennen, en zich baseren op gebaren stem en geur, idem honden.
Dus wanneer een kat voor een kleur gaat of deze mijdt heeft dat enkel een overlevingsdoel en verder geen betekenis meer.
Je zou deze test zelf kunnen doen door een gekleurde etensbak te gebruiken en na een tijd deze wat te verplaatsen en het eten in een witte identiek bakje doen op de plaats waar de rode stond. Zorg echter voor een zachte luchtstroom van de kat weg zodat ze het eten niet ruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat eten betreft, katten hun voorkeur gaat naar voedsel dat dezelfde consistentie en warmte en geur heeft van een muis.
Dat ze voorkeur hebben voor bepaalde brokjes heeft ook weer met de consistentie en geur, kan ook kleur zijn omdat het dier een kleur kan associëren met iets lekker. Dit levert dan weer voordeel op voor de kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch koop je nergens brokjes met muis in blik.
"Ze ziet kleur op een andere manier dan mensen. Voor een kat maakt het niets uit of haar prooi lichtbruin of blauw, rood of grijs is: een wegrennende muis is een prooi! Ze is daarentegen niet kleurenblind: ze ziet wel de kleuren, maar de kleurtonen lijken meer op elkaar. Ze kan de blauwe kleuren het beste uit elkaar halen, en rode minder goed.

Haar pupillen reageren, net als die van mensen, op de lichtinval. Bij veel licht hebben haar pupillen een lange, eliptische vorm. Bij weinig licht vormen ze een rondje. Een kat kan haar pupillen sneller dan mensen laten veranderen. Bij grote katachtigen, zoals leeuwen en tijgers, verandert de pupil even snel als bij een mens. En deze grote katachtigen kunnen ook minder goed in het donker zien dan hun kleine verwanten."