Welk kevertje is dit ?

Het is 6 mm lang, een rechte bruine streep in 't midden, gele pootjes en groene vleugels...welke ze iets opendeed op het moment van de foto.

Picture for question
Z512099
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Het is een Cassida vittata, een schildpadkevertje uit de familie van de bladhaantjes. Hij kan zich net als een schildpad helemaal onder z'n pantser terugtrekken.
Amadea
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Dat is 'm helemaal!
Alweer een schadelijk insect: Cassida vittata is een plaag in de teelt van suikerbieten, vooral in warmere landen. Vooral in Egypte kan hij aardig huishouden. Tegenwoordig wordt hij succesvol bestreden met nematoden (aaltjes).
Een raak antwoord, bedankt.