Poliepen behoren tot de stam van de holtedieren of beter, neteldieren. Daaronder horen ook de kwallen. De levenscyclus van het neteldier bevat in principe twee stadia: een poliepstadium en een kwalstadium. In het poliepstadium zit het dier meestal vast aan de ondergrond met mond en vangarmen naar boven. In het kwalstadium drijft het dier met de stroming in zee mee met vangarmen en mond naar beneden toe. Bij koralen en zeeanemonen zijn de poliepstadia het belangrijkst en is het kwalstadium het larvale stadium. Bij kwallen is dit andersom. Dus kortweg:
Een kwal begint als poliep vast aan de bodem en eindigt als vrij bewegend. Een koraal begint vrij zwevend en eindigt als een poliep aan de bodem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koraal bestaat uit een kolonie van (meestal kalk)-skelet vormende poliepen.

Poliepen zijn een brede term voor bepaalde organismen. Een deel hiervan maakt skeletten aan waar koralen mee ontstaan.