Kun je een hoofd in leven houden zonder lichaam? Met andere woorden: kun je zonder lichaam leven?

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om bijvoorbeeld bij een dwarslaesie je hoofd op een robot lichaam te zetten en dan gewoon nog te kunnen functioneren. Dus kan je als hoofd doorgaan met leven zonder lichaam?

Toegevoegd na 2 minuten:
Als vroeger een hoofd werd afgehakt met een guillotine kon het nog tot 5 seconden blijven functioneren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5K

Antwoorden (7)

Nee, zoiets kan alleen in films. Om te leven heb je echt een hart nodig en bloed om zuurstof te vervoeren, een maag- en darmstelsel om jezelf te voeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan. Het is ooit uitgevoerd als experiment met een aap. Het apenhoofd werd kunstmatig van bloed en zuurstof voorzien. Afgezien van dat het kan telt bij mij meer de vraag of je het zou moeten willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meen mij ook zoiets te herinneren. En dat de aap in ieder geval niet lang geleefd heeft. Zeg een uurtje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is in rusland gebeurt met een hond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@daphne91. Vind je het heel erg belangrijk? Ik heb er ooit een artikel over gelezen in een populair-wetenschappelijk tijdschrift, maar ga me nu niet meer vragen welk.
Het kan in principe wel. Kijk maar even naar het filmpje in de bron. Het is misschien wel een beetje een naar filmpje, dus als je niet denkt dat je het kan zien, bij deze.

Russische wetenschappers hadden het hoofd van een hond aan apparatuur gekoppeld en vervolgens reageert de hond op bepaalde prikkelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een kutmensen! laat ze lekker hun eigen hoofd testen en niet die van een onschuldige hond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In the name of science!
Nee maar dat is wel verbazingwekkend zeg, ook al ben ik het eens met Frans "Afgezien van dat het kan telt bij mij meer de vraag of je het zou moeten willen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had hierboven net een reactie gegeven hierover.Ik heb het ook gezien, zo zielig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fascinerend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ziek het ook is, het is dus blijkbaar wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walgelijk filmpje, maar wat ik me wel afvraag:
hoe kan het dat ze een hondenhoofd kunnen laten functioneren maar geen kleuren filmpje maken.... doet wel af aan de geloofwaardigheid van het filmpje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar meen je dat serieus? Dat is hetzelfde als zeggen dat er geen oerknal is geweest, omdat er geen foto's van zijn...
Het kan, maar je heb dan wel een kunstmatige hart/longen maag enz nodig, dus misschien eigenlijk dus niet, want dat is dan toch een soort lichaam.

Toegevoegd na 4 uur:
De russen deden het al met honden rond 1965, ze sloten de hondekop van hond1 aan op hond 2, die daarna 2 koppen had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ba wat mensen allemaal met dieren uithalen.Ik houd teveel van dieren,om dit interessant te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bron?
Ja en nee. Als je iemands hoofd er volledig afhakt, zonder een kunstmatige kopie van de rest van het lichaam er onmiddelijk en perfect aan vast te maken, is het gedaan met je. Je hart kan namelijk geen bloed meer in je hoofd pompen, je hersenen kunnen ook niet meer de rest van het lichaam 'besturen' én je kunt niet meer ademen. Dat je nog eventjes leeft, is zo omdat je bloed waarschijlijk nog maar pas in je hoofd is gepompt, zodat je er heel eventjes zonder kunt, dat je wel langer dan 5 seconden je adem kunt inhouden en waarschijnlijk sterft je lichaam niet onmiddelijk af wanneer het niets doet. Zo kun je bij een hartaanval heel kort iets voelen voordat je sterft, maar langer dan 5 seconden houdt een lichaam het niet uit zonder hersens. Tenzij de hersens binnen de seconde opnieuw een lichaam hebben, maar zo'n kunstmatig lichaam moet volgens mij nog uitgevonden worden. Maar dan heeft dat geen nut meer, want wie gaat er nu nog onthoofden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je een kopie van het lichaam nodig hebben? Als goed bloed toegevoerd wordt is het toch prima.
Op dit moment is dat medisch gezien niet mogelijk, maar er komt ongetwijfeld ergens in de toekomst een punt waarop het wel mogelijk is. Je zou dan, om het hoofd op een kunstmatig lichaam te kunnen plaatsen, eerst het hoofd in een staat van onderkoeling moeten brengen waardoor de hersenen tijdens het 'overplaatsen' niet af beginnen te sterven. En dan nog zou het behoorlijk snel moeten gebeuren.

Het zal in eerste instantie al moeilijk genoeg zijn om een lichaam te ontwikkelen dat de basaalste functies (dus het rondpompen van zuurstofrijk, voedselrijk bloed richting het hoofd) kan verrichten, om nog maar te zwijgen over hoe moeilijk het zal zijn om de zenuwen van het hoofd op zo'n manier op het lichaam aan te sluiten dat dat lichaam ook beweegt als het hoofd daar opdracht voor geeft. Het zal nog heel lang duren voor we dit kunnen. Maar zeg nooit nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan op een operatietafel als je de belangrijkste vaten op een hartlongmachine (een completeperfusie-installatie)
aansluit.

Het brein kan dan blijven werken. Onder narcose kan zo het hoofd "gered" kunnen worden.

Sommige mensen die door het uitvallen van hun lichaam door ziekten als ALS etc, gaat de mens meer cerebraal functioneren, iets wat we zien (en ik zeg dit met het grootste respect) bij Stephen Hawking.

Zouden mensen in een ernstige situatie met veel pijn uit hun lichaam toch willen blijven functioneren, dan zou dat een bewuste keuze kunnen zijn, van de lichaamspijn verlost mentaal te blijven functioneren.

Ik heb dergelijke ingrepen met apen gezien en in principe
is dat lang vol te houden als de geest en het systeem het volhoudt.

Overigens is het bewustzijn na guiotine-onthoofding nog tot 20-25 seconden maar vaak ook raakt men reeds voor het mes de nek raakt bewusteloos , niet onbegrijpelijk.

Het gruwelijke filmpje waarbij de onthoofding met een mes meer dan 20 seconden in beslag neemt, laat ook zien dat het bewustzijn al snel weg is, wellicht door de pijn.

Uit puur wetenschappelijke gronden heb ik het filmpje met aandacht bekeken, waarna ik toch misselijk werd.
Bespaar uzelf dit......

NIETS is beledigen of spottend bedoeld.