Kunnen kippen eieren leggen zonder in contact te zijn geweest met een haan? En zo ja, kunnen hier dan ook kuikens uit komen?

Als een kip wel eieren kan leggen zonder dat er een haan bij was, kan daar dan ook een kuikentje uit groeien?

En hoe 'bevrucht' een haan de kip eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
53.7K

Antwoorden (4)

Ja natuurlijk kunnen ze dan eieren leggen, denk maar eens aan de kippen in de legbatterij, daar loopt geen haan bij, dit zijn onbevruchte eieren. Er komt hier dus geen kuiken uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een haan die met een hen wil paren, pakt eerst met zijn snavel een pluk veren achter haar kop, zodat zij niet kan weglopen. Dan duwt hij zijn cloaca tegen de cloaca van de hen aan. De haan drukt dan zijn cloaca iets naar buiten en spuit de zaadcellen in de hen. De haan bevrucht dan de eierdooier in de eileider. De cloaca is een opening onder in de buik van een kip.

Nadat de kip het bevruchte ei heeft gelegd, wordt het ei in een broedmachine verder uitgebroed. Dat duurt zo'n drie weken. Een vrijlopende kip kan ook zelf een nest uitbroeden, meestal bestaat zo'n legsel uit 10 tot 12 eieren, de hen wordt dan de kloek genoemd. Over het algemeen komen uit één broedsel zo'n 60% - 65% haantjes voort.

Kuikens kunnen 10 dagen na de geboorte al buiten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kippen zijn nestvlieders en lopen zoals alle nestvlieders enkele uren na de geboorte al uit het nest. en niet pas na tien dagen ,in de natuur zouden ze dan alllang opgevreten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kuikens het nest uitkomen daar heb ik geen uitleg over nodig. Blijkbaar ben ik de gene die wel het verschil weet tussen het nest uit en de gang naar buiten, Oribatei.
Een haan is niet nodig ze leggen gewoon eieren.
Een haan is noodzakelijk om de eieren te bevruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een legkip heeft geen haan nodig om eieren te kunnen leggen.
Een kip die niet bevrucht is door een haan zal onbevruchte eieren leggen. Uit deze onbevruchte eieren zal dus geen kuiken komen.

Een kip gaat eieren leggen als ze ongeveer zes maanden oud is.
Eén maal per anderhalve dag legt ze een ei.
Het aantal eieren dat een kip kan leggen ligt al bij de geboorte vast.

Een haan die met een hen wil vrijen, pakt eerst met zijn snavel een pluk veren achter haar kop, zodat zij niet kan weglopen. Dan duwt hij zijn cloaca tegen de cloaca van de hen aan. De haan drukt dan zijn penis iets naar buiten en spuit de zaadcellen in de hen. Ze bevruchten dan de eierdooier in de eileider. De cloaca is een opening onder in de buik van een kip. Nadat de kip het bevruchte ei heeft gelegd, wordt het ei in een broedmachine of door de hen verder uitgebroed. Dat duurt zo'n drie weken.
(Bron: Blij met een Ei)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kip is gefokt om eieren te leggen, daar heb je geen haan voor nodig, wel om eieren te bevruchten.
Als eieren niet bevrucht zijn komen er ook geen kuikentjes uit.