Hebben vrouwen een prostaat?

Ik dacht altijd van niet. Maar nu hoor ik verschillende verhalen hierover. Of heet het bij vrouwen gewoon anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
35.8K

Het beste antwoord

In het embryo duurt het even voordat zich de gespecialiseerde organen ontwikkelen onder invloed van geslachtshormonen en AMH (bron). Het vergelijkbare deel van vagina en uterus en eileider bij de man is daarom slechts een klein flardje op de teelbal. Verder kun je van alle onderdelen het analoge orgaan/gebied vinden en benoemen bij vrouw en man. Door de geslachtshormonen en de ontwikkelingsgeschiedenis groeien die wel verschillend uit. De testes bewegen bijvoorbeeld helemaal naar beneden tot ze zelfs de buikholte verlaten, terwijl geslachtsklieren die ovaria worden gewoon blijven zitten. De klieren zijn in principe ook dezelfde, maar door de verschillen in geslachtshormonen verschillen ze vaak in grootte en in de stoffen die ze precies produceren.

In het Nederlands wordt het analogon van de prostaat para-urthrale klieren of de klieren van Skene genoemd. Ze maken de vagina en schaamlippen vochtig en zijn verantwoordelijk voor de "vrouwelijke ejaculatie".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De prostaat is een klier die bij de man vlak onder de blaas om de urinebuis heen zit.

De prostaat bevindt zich naast het rectum en produceert een aantal hulpstoffen die aan het sperma worden toegevoegd. De prostaat voorkomt door samentrekking dat er sperma in de blaas kan stromen.

Een andere naam voor de prostaat is voorstanderklier, afgeleid van het Griekse woord προστάτης - prostates, letterlijk "degene die voor staat", "beschermer", "wachter".[1]

In 2002 werden door het internationaal comité van anatomische terminologie de vrouwelijke para-urethrale klieren benoemd als 'vrouwelijke prostaat'.[2]

De prostaat verschilt aanmerkelijk binnen verschillende diersoorten, zowel anatomisch, chemisch als fysiologisch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prostaat