Zijn narcotica en narcotische analgetica hetzelfde?

Hallo,

kwam deze begrippen in mijn zoektocht naar informatie op het internet tegen. Zijn dit gewoon andere woorden voor hetzelfde begrip? En betekenen ze dus hetzelfde?

Gr.
Ludo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Narcotica is een term die politie en justitie gebruiken voor drugs. Het verkrijgen en bezitten gebruiken hiervan en hiervan is min of meer per definitie illegaal en strafbaar
Narcotische analgetica is de term die in de geneeskunde gebruikt wordt voor pijnstillers die onder de Opiumwet vallen. Indien voorgeschreven op recept is verkrijgen, bezitten en gebruiken legaal.
Voor een klein gedeelte gaat het om dezelfde stoffen alhoewel in de praktijk narcotica niet als analgeticum gebruikt worden.
Onder de Opiumwet vallen zowel alle narcotische analgetica als de meeste narcotica . Vaak loopt de wet mbt de narcotica achter op de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ze betekenen niet helemaal hetzelfde.

Narcotica zijn drugs in het algemeen. Narcotische analgetica zijn zware verdoofmiddelen/pijnstillers die als drugs worden gezien.

Voorbeeld: Een zware pijnstiller (morphine bijv.) valt dus zowel onder de narcotica als de narcotische analgetica maar een drugs als speed, XTC etc. is slechts een narcotica.