wat eet een baby gans?

ik heb een ei gevonden van een baby gans .
het ei is nog warm en er zitten geen barsten in.
wat moet ik doen als het uitkomt?

terèsa berg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
12.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg eerst maar eens dat het uitkomt, je eerste vraag zou daar naar toe moeten gaan: hoe broed ik dat ei uit?
anneliez
11 jaar geleden
Breng het naar een kinderboerderij ofzo, als dat in de buurt zit. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken wat een gans eet, want de kans dat het uitkomt (dat jij het op de goede temperatuur en vochtigheid kunt houden is erg klein

Antwoorden (2)

Voer voor jonge en volwassen ganzen

Een goed uitgebalanceerd watervogelvoer houdt uw ganzen in goede conditie. Na de periode van de opfokkorrels gaan de jonge ganzen over op basis watervogelvoer.

Brood geven wij onze ganzen minimaal omdat er voor ganzen weinig of geen voedingsstoffen in zitten. Eveneens krijgen onze ganzen, naast het gras uit hun weide, verschillende soorten groenvoer en fruit.

Er zijn verschillende merken watervogelvoer/ganzenvoer te verkrijgen. Kijk wat er in de buurt makkelijk verkrijgbaar is maar let erop dat het speciaal samengesteld is voor watervogels/ganzen! Zo krijgen de ganzen alle benodigde stoffen binnen die ze nodig hebben.

En wat zeker niet vergeten mag worden: ZUIVER DRINKWATER !!
Water moet ten alle tijden beschikbaar zijn voor ganzen, vooral voor ganzenkuikens is dit heel belangrijk. Houdt hier ook rekening mee gedurende vorstperiodes!

Read more: http://buffganzen.nl/html_nl/voeding.html#ixzz2PKaulSRE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je het beste ganzen eieren uitbroeden en wat komt er allemaal bij kijken?

Hoe broed je gazen eieren uit?

Het eerste wat je nodig zult hebben is een broedmachine. Het maakt niet zo veel uit hoe hij eruit ziet, als hij maar warm is. Verder moet er een bak zijn waar je de eieren in kunt leggen. deze moet in de broedmachine kunnen gangen. daaronder kun je dan een bakje met water zetten. Wel ervoor zorgen dat het bakje steeds goed gevuld is.
Als je eieren in de broedmachine liggen is het wachten. Een ganzeei doet er ongeveer 27 dagen over om uit te komen. de eerst dag laat je de eieren gewoon liggen. vanaf dag 2 ga je de eieren 3x per dag omdraaien. Dit wordt in het echte nest ook gedaan, en voorkomt dat een kant van het ei te warm wordt. daarna ga je vanaf dag 4 de eieren ook nat maken. dit is goed voor de schaal, deze blijft dan zacht waardoor de ganzen makkelijker uit het ei kunnen komen. dit doe je tot 4 dagen voor het uitkomen. Dan is het alleen nog zaak dat je het water goed op pijl houdt. Want als de eieren aan het uitkomen zijn, kun je de broedmachine niet meer open maken. Dit omdat de ganzenkuikens nat zijn als ze uit het ei komen en eerst moeten opdrogen, anders vatten ze gelijk koud.
Waar sommige mensen tegenaan lopen is dat ze te veel eieren in een keer in de broedmachine leggen, waardoor er dus ook veel uit komen. Mocht je niet zo veel ruimte hebben leg er dan hoog uit 4 eieren in of misschien nog wel minder.

Eindelijk naar lang wachten zijn je eieren dan toch uitgekomen. Laat de ganzenkuikens eerst een dag opdrogen in de broedmachine. Daarna kun je ze eruit halen en in een andere bak zetten. dit hoeft helemaal niet zo`n grote bak te zijn. als er aan de onderkant maar wle wat kranten liggen en wat keukenrol, zodat de ganzenkuikens meer grip hebben. nadat ze 2 dagen oud zijn, kun je het keukenrol vervangen door krullen. Krullen is een ander woord voor zaagsel. Wel is het zaak dat je de uitwerpselen van de beestjes weghaalt. De bak moet zo schoon mogelijk blijven. Let wel, alles wat erin gaat, komt er aan de achterkant ook weer uit.

De eerste dag eten de kuikens uit het ei zijn, nog helemaal niets. daarna kun je ze watervogelvoer geven. dit is gewoon te verkrijgen bij de boerenbond of dierenspciaalzaak. Ze hebben dit liever dan gewone ganzen legkorrel. Het is alleen wel wat duurder. De korrels hebben trouwens veel weg van de gewone legkorrels voor kippen. Je kunt het voer in een grote bak doen.