Hoe ver zijn wetenschappers met dinosauriërs maken?

Is er al voor maar 1 dino genoeg DNA bij elkaar om deze tot leven te wekken of is de wetenschap daar niet klaar voor? Ik weet alleen dat Dino's in dit klimaat niet meer zo groot worden als vroeger

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Het is vrijwel onmogelijk om uit versteende fossielen, zoals die doorgaans van dinosauriërs worden aangetroffen, DNA-materiaal te isoleren. Laat staan dat we over het volledige genoom van één bepaalde soort zouden beschikken. En zelfs al hadden we dat, dan zouden er nog onoverkomelijke hindernissen zijn m.b.t. het genereren van een compleet individu. Hoe zouden we aan een ei moeten komen waarin het DNA geïmplanteerd moet worden? En aan de juiste voedingsstoffen? Maar zeg nooit nooit; de wetenschap heeft al vaker voor verrassingen gezorgd die voorheen onmogelijk leken. Misschien dat het kan over een paar honderd jaar…

Toegevoegd na 51 minuten:
Als het dan toch zou lukken zou de dinosaurus niet kleiner worden dan in de tijd dat er meer zuurstof was. Hij zou niet aangepast zijn aan het voor hem te lage zuurstofniveau, hetgeen weer een extra moeilijkheid vormt om hem in leven te houden.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt wat je zegt. Die beesten werden enorm groot door de massa zuurstof toen aanwezig. Bomen en planten waren ook reuzen.
Kippen zijn ook dinosauriers, dus het is niet nodig. Dat is denk ik ook de weg die je moet bewandelen. Door DNA analyse van moderne dino's terugwerken naar hun uitgestorven voorouders, door vergelijken van alle hoenders een proto hoender ontwerpen, en dan verder terug tot een oervorm van alle bekende vogels. Het probleem bij dino's is wel dat er erg veel uitgestorven groepen zijn, waarvan we geen idee hebben van het DNA.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om antwoord te geven op de vraag. De wetenschap is nog niet op het begin van uit losse fragmenten DNA een compleet wezen te creeeren. Dus zelfs de vraag of stukken DNA beschikbaar zijn is niet eens relevant.