Wat is het oudste dier?

Ik vraag me af wat het oudste dier ter wereld is, ik zag net bv een schildpad die al 130 jaar oud was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Zwart koraal kan zeker 2000 jaar oud worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct, koraal wordt als dierlijk beschouwd.
Tegen een koraal van 2000 jaar kan geen dier meer op, maar nog andere heel oude dieren zijn:

Een schildpad van 170 jaar. Het bericht is uit 2008. Ik weet niet of hij nu nog leeft.
http://www.schildpad.nl/index.php/nieuws/489-oudste-dier-ter-wereld-wordt-176

Een schelpdier van 405 jaar (bericht 2007)
http://www.spirula.nl/15vragen/noordkromp.htm

De Noordkromp 405 a 410 jaar (bericht 2007)
http://www.anemoon.org/anm/nieuws/oudste-dier-ter-wereld

Een mossel van 410 jaar bericht in de VK uit. 2007)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/858487/2007/10/31/Oudste-dier-ter-wereld-mossel-van-410.dhtml

OOK respectabele leeftijden zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schildpad is wel het landdier dat het oudste wordt.

Enkel het koraal en schelpdieren worden ouder.

Ook is de schildpad de oudste landdiersoort, ze hebben de dinosaurussen ruim overleeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het fenotype van de degenkrab is al 360 miljoen jaar niet veranderd en wordt als een levend fossiel beschouwd. Het dier heeft misschien kunnen overleven door zich in kleine gebieden te vestigen waar in al die tijd niet veel is veranderd, zogenaamde refugia.

Degenkrabben hebben blauw bloed en worden maximaal 60 cm lang. Ze worden veelvuldig gehouden in laboratoria, waar medisch onderzoek wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag toevallig gister een documentaire op canvas waarin het eiland Madagaskar onder de loep werd genomen.
Hierin kwam een stukje voor over schildpadden.
En in die documentaire zeiden ze dat het oudste chordadier ter wereld een stralenschildpad van 188 jaar was.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wikipedia bevestigd dit verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als bomen onder "oudste dieren" vallen, dan is de soort van de oudste boom Methusalem, want een van zo'n boom is al wel 4789 jaar.

geloof dit of niet, het is wel waar!

Toegevoegd na 2 minuten:
en een niet meer levende boom is wel 4844 jaar; Een oudere Pinus longaeva genaamd WPN-114, ook wel Prometheus genoemd, was meer dan 4844 jaar oud toen hij per ongeluk geveld werd in 1964, met een geschat kiemjaar van 2880 v.Chr.