Voordeel is dat je geen partner hoeft te zoeken. Een bladluis kan op een boom landen, tienduizenden identieke nakomelingen krijgen en dan is de kans wat groter dat een van de nakomelingen een mannetje treft. Ook is het efficienter omdat er niet geinvesteerd wordt in mannelijke organismen, dat is eigenlijk verspilling van voortplantingscapaciteit. Ook het hele paringsspel is een verspilling van tijd en tijdens de paartijd is er een vergroot risico op predatie. Planten zijn erg afhankelijk van externe omstandigheden voor geslachtelijke voortplanting (zijn er bijen, of zijn er voldoende soortgenoten in de buurt voor windbestuivers.)
Het nadeel is een verminderde recombinatie van genetisch materiaal, waardoor de variatie zeer gering wordt en natuurlijke selectie geen genetische variatie heeft om op te werken. Ik denk daarom dat puur ongeslachtelijke voortplanting op lange termijn geen toekomst heeft en je het daarom in zijn pure vorm zelden ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voordeel is dat, doordat er nauwelijks genetische verandering plaats vindt bij het voortplanten, goede eigenschappen bewaard blijven en slechte niet of nauwelijks ontwikkeld worden. Dit is vooral voordelig als de idiale omstandigheden van de desbetreffende soort aanwezig zijn en stabiel zijn. Dus geen verandering van bv gemiddelde temperatuur of Ph waarde.
Nadeel is dat wanneer de leefomstandigheden wél veranderen, een soort zich via ongeslachtelijke voortplanting niet kan aanpassen, en zo het risico loopt om uit te sterven.
Wanneer een soort zich geslachtelijk voortplant heeft elke nakomeling zijn eigen unieke genensamenstelling. Sommige nakomelingen zullen dan beter aangepast zijn op de veranderende leefomstandigheden dan anderen. Zij die het best aangepast zijn overleven en geven hun genen door aan volgende generaties. Zij die niet aangepast zijn overleven niet, en zo verdwijnen de 'slechte' genen (natuurlijke selectie).