zijn er ook planten die mannelijk zijn, en zich dus niet kunnen voortplanten?

alle planten kunnen zich voortplanten (denk ik), dus zijn er dan geen mannelijke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, dat zijn de zogenaamde tweehuizige planten. De meeste planten zijn echter eenhuizig (mannelijke en vrouwelijke bloemen op dezelfde plant, of een bloem met mannelijke en vrouwelijke elementen (meeldraden en stampers), maar ze hebben trucs waardoor ze zichzelf niet bevruchten. In het werk van Darwin vind je veel van dat soort voorbeelden.
Overigens kan een mannelijke plant zichzelf goed voortplanten, anders zou het snel gebeurd zijn met de mannelijke planten. Een mannelijke plant kan een mannelijk embryo voortbrengen en dat embryo is dan weer een nieuwe mannelijke plant als het zaadje goed terecht komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja er zijn planten die alleen mannelijke bloemen hebben Bij bijvoorbeeld Kiwis komt dat voor, daar heb je mannelijke planten die alleen meeldraden in de bloemen hebben en vrouwelijke planten die alleen een bloemen met een vruchtbeginsel hebben met stamper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn legio tweehuizige planten.
Mannelijke planten planten zich niet in hun eentje voort, evenmin als vrouwelijke.
Nakomelingen komen voort uit de samensmelting van mannetje en vrouwtje. De nakomeling kan dan een vrouwtje zijn of een mannetje.
Net als bij mensen.
Reddie
10 jaar geleden
Een voorbeeld is hop. Daarvan heb je een mannelijke en een vrouwelijke variant.
(In principe mag je de mannelijke variant niet cultiveren omwille van ongecontroleerde smaakinvoeden voor de bierbrouwerij.)