Waarom worden sommige mensen misselijk van insecten ?

Ik word misselijk van Maden en Wormen en me buurman weer niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
10 jaar geleden
Die zijn ook niet om te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het zo zijn dat de mens automatisch aan ''kan ik het eten'' denkt en zo niet dan word men misselijk?
ronron1212
10 jaar geleden
Reddie insecten die worden op heel veel landen op d wereld gewoon gegeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb respect voor ze.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo respect in veel landen is het een lekkernij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede reflex want als je maden zou eten zou je ziek worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Maden worden ook in veel landen gegeten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vol eiwitten zei Survival Man altijd.

Antwoorden (2)

Dat ligt eraan waarmee je de dieren associeert, sommige mensen eten insekten andere walgen ervan , dit heb je ook met bijvoorbeeld varkensvlees wat in sommige culturen niet geeten word en wat bij andere culturen het summum van luxe is .
andere volkeren eten geen paard of konijn en walgen ervan als ze eraan denken dat zoiets op tafel komt. Iedere associatie kan wat anders oproepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, als ik ze zie (maden & wormen) denk ik niet op dat moment aan om op te eten, maar hoe ze bewegen in een flinke aantal, dan word ik misselijk, maar met andere insecten niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien associeer je ze met bederf. Maden eten vaak bedorven producten (rot vlees, lijken, kadavers, rot fruit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat!
Dat heet preoccupatie, oftewel vooringenomenheid.

Je hebt ergens, in je jeugd, op een bepaald moment, te horen gekregen dat maden en wormen vies zijn. Om beroerd van te worden. Vraag eens aan je moeder hoe zij over maden en wormen denkt. Of daar ooit iets gebeurt is.
Of anders heb je een film gezien, enge foto's , iets gelezen........
Dat heeft zich in jouw hersenen vast gezet.
Jij hebt dat ergens als het ware "geleerd".
Wordt je ook beroerd van een flinke regenworm in de tuin?
Of heb je er andere beelden bij?

Dat heeft niks met eten te maken en ook niet met het feit dat dit soort dingen in andere culturen gegeten worden. Daar is men ander ge-pre-occupeert.

Met jouw nuchtere verstand weet jij heel goed dat er geen enkele reden is om misselijk te worden van die beestjes, maar het zal wat moeite kosten om dat uit jouw brein te bannen.

Net als jouw buurman, heb ik dat niet. Met geen enkel insect, ook niet met spinnen, of muizen ofzo. Mijn ouders waren nuchtere boerenmensen, nergens bang voor, niks engs. Ik griezel nergens van en wordt nergens misselijk van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, ik heb geen moeder maar dat kon je niet weten maar ik neem het je niet kwalijk Nu schoot er iets te binnen, ik heb ooit een horror film gezien met die beesten erin, zonder jou antwoord was ik er nooit achter gekomen waarom ik het vies vind, en ooit een keer bij me buurjongen, die had vlees in de container met maden , haha. Ooit eens over gedroomt. Me buurman is slager geweest en die vind volgens mij weinig dingen vies. Ik ben daarna ook niet verder gegaan met die insecten, misschien is dat de reden dat ik er nog zo over denk, maar ga nooit vissen. Als ik ze in een rotte ei zie of in de zomer uit een vieze container dan vind ik het vies.