Evolutie is een heel, heel langzaam proces waarbij het organisme dat het best is aangepast aan de omgeving, de grootste kans heeft zich voort te planten, waardoor mutaties heel langzaam meer en meer kunnen voorkomen.
De mens echter heeft al een jaartje of 5000 geleden ontdekt hoe we ons kunnen onttrekken aan natuurlijk invloeden, en de omgeving aan ONS kunnen aanpassen, door het dragen van kleding, het maken van warmte, het kweken van voedsel en dergelijke.
Sindsdien doen we ook iets anders heel onnatuurlijks : we houden de zwakkeren in stand, zodat zelfs kansloze overlevers zich kunnen voortplanten, we helpen de voortplanting van mensen die dat zelf niet lukt, en de meest succesvolle individuen planten zich statistisch het minst voort.
Op de hele lange duur zou dat allemaal interessante effecten kunnen hebben op de evolutie (en soms verbeeld ik me wel eens dat ik er al sporen van zie, met echte meisjes in de jungle bijvoorbeeld, of groeten uit...) . Echter de wereld waarin wij leven is nog kakelvers, en gaat het ook geen miljoenen jaren volhouden. Vroeg of laat zullen we natuurlijke processen weer moeten toelaten in ons leven, en herstelt deze tijdelijke vreemde invloed zich wel weer.
Uiteindelijk zal de mens zeker door-evolueren, maar in welke mate en in welke richting, dat is zuiver speculatie. In elk geval hoef je niet bang te zijn dat we allemaal enorme duimen krijgen of onze benen verliezen, puur omdat we op dit moment onevenredig veel of weinig gebruik van die ledematen maken. Dat is maar eventjes.