Hoeveel GB is de genetische informatie in ons lichaam?

Ik las laatst dat een spermacel 37,5 MB aan DNA codes bevat. Hoe zit dit dat met de data die ligt opgeslagen in het menselijk lichaam. Een volgroeide sperma&eicel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij het dubbele. Want een sperma cel bevat een halve dnastreng.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het niet mobie, met 2x37,5 MB genetische informatie waren we allemaal kasplantjes geweest.

Het beste antwoord

Aangezien gebleken is dat het dna ook nog een ingepakt programma heeft is de werkelijk grootte veel groter dan 10 TB, eeen simpel kenmerk ligt dus niet als een gegeven in het DNA op een allel naast elkaar maar ligt haast holografisch door het genetisch materiaal verspreid.
Aangezien we de (mate van) versleuteling slecht op een onderdeel van een onderdeel beginnen te ontdekken is de verstopte info onder het theoretisch aantal mogelijkheden a-t, c-g, t-a, g-c, en dat in "treintjes" van verschillende lengte, waar op zich ook weer een codering aan data onder kan liggen en de inzicht over epi-genetische info die we beginnen te ontwikkelen, bevat een cel ongeveer in totaal 2 meter DNA(dus per cel) op sommige cellen als rode bloedcellen na.

Dus is het NIET met zekerheid te zeggen hoeveel data er (versleuteld)verstopt zit in ons genoom.
Het kan als aantal (gedefinieerd als enen en nullen)wel eens het aantal sterren in het universum (het deel wat we kennen)overtreffen.......

Omdat beide waarden zeer hoog en haast onbekend zijn (in exacte zin)durf ik er geen getal op te plakken.

Overigens is ons genoom enige malen beschreven in het dna en bevat het veel junk-dna waar zich oa virus DNA en ander ongewenste troep verstopt kan hebben.
Aangezien je vraagt over het totale DNA maakt dat het antwoord zo mogelijk nog gecompliceerder..... dus zelfs die 2500PB kan nog aan de lage kant zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste onderzoekers denken tussen de 10 en 100 TeraByte. Sommige zeggen zelfs van 10 TeraByte tot 2,5 Petabyte (2500TB).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De informatieinhoud is ongeveer 2 GB, dus er kunnen ongeveer drie mensen op een DVD. Een volgroeid lichaam heeft niet meer informatie dan een zygote. Er zit waarschijnlijk ook wel informatie in de eiwitten en het cytoplasma op een bepaald moment, maar het is veel minder eenvoudig om daar een informatiegrootte op te plakken. Ik denk wel dat die inhoud verwaarloosbaar is ten opzichte van de informatie in het genoom. Een spermacel heeft de informatie in enkelvoud, dus je zou kunnen zeggen de helft, ware het niet dat veel genen homozygoot zijn en je dus met een complete cel niet heel veel meer extra informatie hebt. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de inhoud van het gehele lichaam, ze hebben steeds hetzelfde harde schijfje gekopieerd. De 2 GB is mijns inziens wel een bovengrens, veel code wordt nooit gebruikt, net als stukken computerprogramma die voor het geval dat het nog eens handig mocht zijn tussen speciale tekens wordt gezet. Zou je alle verschillende genen en allelen beschouwen dan is de informatieinhoud nog beduidend lager.

Toegevoegd na 34 seconden:
http://bitesizebio.com/articles/how-much-information-is-stored-in-the-human-genome/