hoe kunnen spinnen/mieren en al die dieren aan de muur blijven zitten of rennen?

je ziet soms spinnen op de muur lopen in de zomer, hoe doen die beesten dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
14.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie Spiderman bij de trefwoorden staan. Je weet toch wel dat dat niet echt is he... ???? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo niet echt...!!??
Zag je niet in de eerste film hoe die haartjes met haakjes uit de vingers van Peter Parker kwamen?
'tuurlijk is het echt!!!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)

Antwoorden (2)

Wat dacht je van vliegen die ondersteboven op het plafond blijven hangen? Dat is nog veel knapper!

Maar deze kleine insecten kunnen dat dankzij hele kleine haartjes, in de vorm van haakjes, op hun poten hebben. Als je heel erg zou inzoomen op de pootjes, zou je dus allemaal kleine haakjes zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom!

Zie de foto's

De 1e foto zou je zelfs in 3D kunnen zien! Richt je ogen op de ruimte tussen de 2 foto's, en met een beetje geluk zie je een 3D-beeld verschijnen.
Deze foto illustreert prachtig hoe een spin met behulp van die haartjes en haakjes grip krijgt op een willekeurige oppervlakte, mits deze een heel klein beetje oneffen is.

De 2e foto geeft ook een schaal weer, zo zie je dat de haartjes heel erg klein zijn.
Hier kan je ook prima zien de "kammetjes" aan het einde van elke poot. Hiermee kan een spin zijn spinnenweb weven, en ook overheen lopen zonder te blijven kleven.

En hiermee zie ook meteen waarom een spin die 's nachts tot de bodem van je wasbak of je douche daalt om een druppeltje water te drinken, niet meer omhoog kan: de wand van een wasbak is veel te glad om grip te krijgen. Veel mensen denken dat spinnen zuignapjes hebben, maar dat is dus niet zo. Andere geleedpotigen, met name sommige soorten rupsen, hebben wel zuignappen. En natuurlijk ook octopussen, en veel andere mariene dieren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maak de 3D foto ff wat groter door erop te clicken, dan gaat het makkelijker!
Succes, want het lukt niet altijd, zeker als je ene oog domineert boven het andere.

... maar het blijft een prachtige foto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 3d kijken... je moet er alleen wel scheel voor kunnen zien, je krijgt er wel hoofdpijn van, maar wel de moeite waard...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Klopt, de eerste keer moest ik 10 minuten lang blijven proberen, maar het lukte wel, en dan is heel mooi!
Het scheelt enorm als je een papiertje houdt, haaks tussen de twee foto's, zodat elk ook slechts één foto kan zien. Zorg ook dat beide foto's egaal en even belicht zijn (dat gaat vanzelf op een scherm, overigens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps! Ik bedoelde "elk oog".
En dan inderdaad zoals Bobadas stelt: probeer je ogen op 'oneindig' te focussen (achter het beeld, dus) en dan gaat het vanzelf.