Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hebben verschillende soorten water (zie hieronder) invloed op de groei van een plant?

soorten water:
water uit kraan (deze bevat kalk)
koolzuurhoudend water (bevat CO2)
demiwater (bevat geen kalk en geen CO2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

kraanwater is het beste doordat daar ook mineralen inzitten die erbij worden toegevoegd. Planten hebben immers mineralen nodig, zowel uit het aarde als het water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, je ook nog de ph waarde van water, de een of de andere plant doet het goed op z'n eigen voorkeur water.
Ook belangrijk veel of weinig water, dus het antwoord is duidelijk ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je nu juist uitproberen, het antwoord is niet te geven, omdat ik niet weet welke planten je gebruik.
Het hangt van de plant af. Sommige planten houden van een zure niet voedselrijke grond, de meeste planten doen het goed met wat kalkrijkere bodems en pH neutraal water.

CO2 is belangrijk als de plant erg snel groeit, dus niet voor een kamerplant. Voor aquariumplanten kan het zinvol zijn om CO2 toe te voegen. In principe is demiwater erg goed, want dat geeft een meer natuurlijke situatie, vergelijkbaar met regenwater (dat is gedistilleerd). Als de grond geschikt is en je geeft af en toe plantenvoeding indien dat nodig is, dan lijkt me dat beter dan te proberen de mineralen door middel van het leidingwater aan te voeren. Anderzijds zitten er in kraanwater niet veel mineralen meer sinds onthardingsinstallaties gemeengoed zijn bij de waterleidingbedrijven. Eerlijk gezegd verwacht ik bij een vergelijkend proefje dus geen verschillen tussen spa rood, demiwater en leidingwater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding