Op welke plekken in het lichaam wordt gaar zetmeel verteerd?

graag met bron.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Het begint in je mond. In je speeksel zit amylase die het zetmeel alvast in kleinere stukken "hakt". Maar het grootste deel vind plaats aan het begin van de (dunne) darm. Daar zit veel meer amylase en alle andere enzymen die de kleine stukjes verder afbreken zodat ze opgenomen kunnen worden.

Grappig dat je gaar zetmeel noemt. Want bijvoorbeeld aardappelen die niet gaar zijn, of zelfs gewoon afgekoeld zijn worden vaak slecht verteerd. In de dikke darm gaan de bacteriën die daar aanwezig zijn de onverteerde resten verteren. Dit resulteert voornamelijk in gasvorming in de darm.

Als je de bronnen opzoekt kan je het iets gedetailleerder lezen.