Wat is dit voor een schimmelachtige structuur?

Dit 'ding' groeit op het houten plafond van een fietsenschuurtje. In de zomer is het vrij warm in het schuurtje en ik kan me ook voorstellen dat het hout wat vochtig is. Daarom dacht ik aan een schimmel, maar welke? Zoals te zien is op de foto's betreft het een grijsachtig, kelkvormig, paddenstoel-achtig ding dat vanaf het plafond naar beneden groeit. In de 'kelk' zit een soort honingraatstructuur. Op het plafond zijn her en der verspreid nog wat schimmelachtige plekken aanwezig.

Toegevoegd na 12 minuten:
Even nog ter aanvulling: het geval is slechts ongeveer 4 cm groot.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Antoni
10 jaar geleden
Wauw, dat ziet er in ieder geval heel bijzonder uit!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ziet eruit als een wespennest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een vrij klein ding (enkele centimeters groot), dus waarschijnlijk geen nest.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik dacht aan een nest dat niet is afgebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, (gelukkig maar).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd een wespennest! Waarschijnlijk waren ze verstoord, en besloten het te verlaten. Wel snel verwijderen, want soms komen ze toch terug!

Antwoorden (1)

Het ziet er naar mijn idee uit als een bijenkorf maar schijnbaar was de plek toch niet geschikt want hij is dus weer verlaten en niet afgemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een vrij klein ding (enkele centimeters groot), dus waarschijnlijk geen nest? Of het moeten mini-wespjes zijn :P Misschien wel iets van andere insecten, dat is eigenlijk ook waar ik wel een beetje aan dacht, naast dat het een schimmel is.