Nemen kwallen de warmte van het water aan?

Nemen kwallen de warmte van het water aan en wat is de beste temperatuur van het water voor poliepen van kwallen om te groeien en waarom stranden er zoveel kwallen bij noorden- noordoostenwind op het strand. heeft dat met temperatuur te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Kwallen zijn niet warmbloedig, hebben ook geen bloedsomloop om dat te regelen. Ze nemen dus de temperatuur van het water aan.

Poliepen worden tussen april en juni (afhankelijk van de temperatuur) afgesnoerd. Poliepen groeien beter bij hogere temperaturen, maar ze snoeren zich pas af als een warme periode wordt voorafgegaan door een koude. Althans voor de kwallen die bij ons voor komen.

Dat er veel kwallen bij noordoostenwind op het strand liggen heeft vooral te maken met de windrichting zelf, niet met de temperatuur. Het voorkomen van zeer veel kwallen in een gebied kan ook met andere factoren te maken hebben, zoals je kunt lezen in het artikel van de waddenverenging.

Jan van Duinen heeft een mooi artikel geschreven over het kweken van kwallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er spoelen bij oostenwind veel kwallen aan omdat deze wind ervoor zorgt dat aan de bovenkant het water van het land richting zee wordt geblazen, maar de onderstroom richting het strand is. Alleen als er veel kwallen aanwezig zijn in het ondiepere water voor de kust zullen ze op die manier massaal aanspoelen. In dat ondiepere gedeelte zullen kwallen samenkomen om zich voort te planten. En dát is weer afhankelijk van de temperatuur.

Toegevoegd na 7 minuten:
En zo kan je ook redeneren dat als er veel kwallen aanspoelen bij westenwind (waarbij de wind richting land blaast en onderstroom richting zee), dat de kwallen die dán aanspoelen vooral in de bovenste laag van het water hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er zoveel bekend is over een kwal, ik kon op de bieb maar 2 boeken vinden.