Wat gebeurt er als de allerbelangrijkste planten familie op aarde, n.m.l. gras, uitsterft?

De allerbelangrijkste plantenfamilie op aarde zijn de grasachtigen.
Koeien, paarden schapen, vrijwel alle grazende dieren zijn grotendeels afhankelijk van gras.
Maar ook een zeer belangrijk deel van onze voeding, komt van de grassen!
Je staat er zo maar niet bij stil, maar alle granen, tarwe, haver, gerst, zijn grassen, maar ook rijst is gras en zelfs mais is een grassoort, stel er ontstaat een ziekte op aarde, die alle grassoorten aantast en dood.
Veel grasziekten zijn er al, maar tot nog toe, kunnen we deze de baas, maar wat als dat niet meer lukt?
En we een vervanger moeten gaan zoeken en kweken voordat we massaal verhongeren, of is er een goede vervanger/ alternatief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 ben benieuwd naar de antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is nu echt een vraag waarvan ik zou zeggen: Daar weet Eddijst het perfect antwoord op. Heel verrassend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil graag een ander horen, zelf zou ik zeggen einde van de mensheid, want als onze koeien, schapen en miljoenen andere grazers over de hele wereld geen voedsel meer hebben gaan ze dood, maar waarschijnlijk nog veel erger, geen brood, geen rijst en geen mais.
En het is niet geheel ondenkbaar dat het zou kunnen gebeuren, het zou de hele natuur van de aarde door elkaar schudde, om daarna opnieuw te beginnen.
Maar waarschijnlijk wel zonder ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen (uit een film): life will find a way.

Het beste antwoord

dat zou in eerste instantie desastreus zijn: allerlei leven en organismen dat in grote mate afhankelijk is van gras en aanverwante granen krijgt het voor de kiezen. als we in staat zijn hiervoor goede vervangers te vinden kan het tij mogelijk keren.
niet voor niets komen deze soorten in grote getale voor.
interessante vraag Ed. ik denk dat er een nieuwe balans gevonden word. dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal zeker desastreus zijn!
Mooi antwoord.

Andere antwoorden (5)

dan krijgen we het wk voetbal op kunstgras, en dat is natuurlijk helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duinen worden overeind gehouden door grassen, en die zouden inzakken, en het water zou erlangs kunne, ook zou er voor veel dieren niets meer te eten zijn en daardoor sterven sommige diersoorten uit. Wetenschappers zouden dan een andere plant kunnen proberen te muteren om het gras te vervangen. Wat precies de gevolgen zijn is moeilijk te voorspellen, maar in ieder gevel zal het niet goed zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gebeurt er niets significants. Dan is er wel een andere soort die die leegte opvult. Maar dan is er nog niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou meneerjansen, niets aan de hand, geen voedsel voor miljoenen dieren (grazers)
en te weinig voedsel voor miljarden mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er niks significants gebeurt hoor. Als er op die plekken geen andere planten zijn die de bodem snel genoeg bedekken en het dus een tijdje een kale bodem is, kan er best wel eens flinke bodem-erosie voorkomen, en dat kan behoorlijke gevolgen hebben.
Dan zijn er twee opties; Of we passen ons aan of het is exit mens. De aarde zelf die zal er niet zo'n last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gras uitsterft dan zal dat nodig zijn. Als het plotsklaps gebeurd, dan zullen er hier en daar wel klappen vallen in de natuur. Maar uiteindelijk zal er een nieuwe balans ontstaan (zonder gras natuurlijk), waar volop leven is.