Hoe lang duurt het voordat je een flinke maaltijd er uit poept?

En is dat nog afhankelijk van het soort eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
52.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
dit kun je makkelijk testen door bij een avondmaaltijd flink wat spinazie of bieten te eten ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of mais!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je elke dag één van die drie eet kun je het precies bijhouden!

Het beste antwoord

Vloeibaar voedsel verlaat de maag veel sneller dan vast voedsel. Een normale, warme maaltijd blijft ongeveer drie uur in de maag. Hoe vetter de maaltijd, hoe langer het duurt voordat het voedsel klaar is om door te stromen naar de twaalfvingerige darm. Het duurt normaal gesproken ongeveer 24 tot 48 uur, voordat voedsel dat we gegeten hebben in het toilet terecht komt. Stress of spanningen kunnen ervoor zorgen dat uw maag trager werkt dan normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi. Dat is ook wel interessant, dat stress en spanningen het kunnen vertragen.
Moet je dat dan bij die 48 uur optellen, of is dat er al bij gerekend?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet je bij die 48 uur optellen, want het werkt dan trager dan normaal en dat is 24 tot 48 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, dank. Dan lijkt me dit het beste antwoord dan.
Al ben ik dan wel benieuwd hoeveel je er maximaal bij op kan tellen ;-)

Andere antwoorden (2)

Het duurt drie tot zes uur voordat een volledige maaltijd in de maag in een brij veranderd is. Ongeveer een uur later komt het eerste voedsel in de darmen. Een deel van het bloed dat normaal naar de hersenen gaat wordt omgeleid om voedingsstoffen op te halen. Daarom wordt je soms slaperig na het eten. Als je flink gaat sporten nadat je gegeten hebt kun je kramp krijgen, omdat er niet genoeg bloed door je spieren stroomt. Het laatste stuk van de reis, door de darmen, kan 8 tot 24 uur duren.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik goed reken en alles bij elkaar optel, is het 12 tot 31 uur?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch heb ik het gevoel dat het niet geheel klopt, omdat ik soms wel een paar dagen niet poep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat JIJ dagen niet poept wil niet zeggen dat wat Fremar schrijft niet klopt...we zijn niet allemaal hetzelfde, maar hij geeft een goed antwoord op jou vraag...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ 1 fremar
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je soms een paar dagen niet poept, kan het zijn dat je te weinig vezels eet. Toen ik meer vezels ging eten en meer water ging drinken, gecombineerd met meer bewegen, ging ik van eens in de 2-3 dagen naar 2x per dag stipt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Marion
Ben ik niet mee eens.
Als iemand aangeeft dat iets zolang tot zolang kan duren, dan neem ik aan dat dit dan de minimale en maximale duur is.
En als jij dan zegt dat de minimale en maximale duur niet voor iedereen geld, dan is het dus niet de minimale en maximale duur.
je kunt bij jezelf testen of hoe lang het duurt door mais te eten en niet te kouwen maar het heel door te slikken. Je ziet dit dan terug in je ontlasting en je kunt dan terug rekenen hoe lang het heeft geduurd.