Kun je leven zonder dikke darm? Of wordt je dan ziek?

In de dikke darm bevinden zich zeer veel bacteriën die de laatste afbraak doen van de stoffen die zich op dat moment in de darm bevinden. Zij doen de omzetting van urobilinogeen tot stercobiline, de bruine galkleurstof die aan de ontlasting de bruine kleur geeft.
Het is ook vooral in de dikke darm dat het water uit de laatste afvalresten wordt gehaald en in het lichaam wordt opgenomen

Maar zijn die dikke darm bacterien echt van vitaal belang? En is de omzetting naar stercobiline echt nodig?
Maar stel je zorgt dat je voldoende drinkt, wat zou dan de consequenties zijn als je geen dikke darm heb of als het voedsel pijlsnel door de dikke darm gaan?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Ik kan hier wel als ervaringsdeskundige op antwoorden, ik leef al 20 jaar zonder dikke darm (de chirurg heeft bij mij de dunne darm weer op het laatste stukje endeldarm aangesloten).

Je bent inderdaad iets minder efficient in het verteren van voedsel, er ontbreekt een deel van de spijsvertering. En het is niet alleen vocht wat in de dikke darm wordt geregenereerd, maar ook bepaalde zouten (kalium bijv). Dat moet je dus monitoren.
Overigens is het lichaam slim en ontwikkelt zelf ook oplossingen. De dunne darm neemt nu voor een deel de functie van de dikke darm over, er wordt niet zoveel vocht uitgehaald als met een dikke darm, maar wel een flink deel. Je neemt op een andere manier alsnog kaliumzouten op, ook zonder dikke darm.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Toch hoor je vaak dat bacterien erg nuttig zijn. De meeste bacterien zitten in de dikke darm. Zitten die dan nu in de dunne darm, of zijn die bacterien toch niet zo noodzakelijk?
crispy
8 jaar geleden
Die bacterien zitten gewoon in het laatste deel van de dunne darm. Het is niet zozeer de darmwand die bepaalt waar die bacterien groeien, het zijn de omstandigheden (grotendeels verteerd voedsel dat langere tijd op dezelfde plaats blijft). En dat gebeurt in mijn geval dus in het laatste deel van de dunne darm.

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt leven zonder dikke darm. Zie wikipedia, waar de kort de aanleg van een ileostoma (directe uitgang van dunne darm naar buiten) wordt beschreven.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, hier wat meer informatie:
http://www.mlds.nl/operaties/28/dikke-darmoperatie/informatie/