is een struisvogel een zoogdier?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het dier legt eieren en dan is het geen zoogdier.

Antwoorden (3)

Nee, het is een vogel!
bamibal
10 jaar geleden
Aangezien een struis niet levend baart, maar eieren legt en die uit broedt, is de conclusie gerechtvaardigd, dat het geen zoogdier is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vogelbekdieren!
Nee, want een struisvogel is een diapside en een zoogdier een synapside. Dat houdt in dat een struisvogel meer verwant is aan krokodillen, hagedissen, ichthyosauriers en plesiosauriers. In de tweede bron ergens halverwege (erg lastige tekst en plaatjes verder) kun je zien hoe men de ontwikkeling van de verschillende schedeltypes van vroegere vertebraten naar meer moderne dieren interpreteert. De indeling is gebaseerd op schedelbotten, maar er zijn zeer veel eigenschappen die tot dezelfde inleiding zullen leiden en ook de afstamming op basis van DNA volgt dezelfde lijn.

Een gemeenschappelijke voorouder van struisvogels en zoogdieren heeft heel erg lang geleden geleefd. De voorouders van de struisvogel (diapsida) waren aanvankelijk een zeer succesvolle groep (ichthyosauriers, plesiosauriers, dinosauriers, mosasauriers , dinosauriers, krokodillen, hagedissen, slangen zijn er eerdere of latere afsplitsingen.). Van de dinosauriers hebben we alleen nog de vogels over, krokodillen, hagedissen en slangen zijn nog vrij talrijk en succesvol, vooral in warmere streken.

Van de synapsida zijn alleen nog de zoogdieren over en die doen het de laatste tijd vrij goed, zeker de grotere dieren zijn over het algemeen zoogdieren. De struisvogel is daar een uitzondering op, maar ook schildpadden en krokodillen kunnen flinke formaten halen. Grote hagedissen zijn nogal zeldzaam, er is de komodovaraan en in Nieuw Guinea schijnt een nog grotere varaan voor te komen die in de bomen leeft. De grootste vogels hebben op Nieuw Zeeland en Madagaskar geleefd, na de komst van de Maori zijn deze gigantische vogels snel uitgeroeid (rond 1770), in Madagaskar waren de olifantvogels in 1650 al uitgeroeid

Qua aantal soorten en individuen zijn zoogdieren wat minder succesvol dan vogels (5000 soorten tegenover 10 000 soorten).