Ja hoor, maar het gebeurt maar zelden. Onze inheemse spinnen zijn klein dus ze zullen eerder vluchten dan aanvallen. Alleen als ze hopeloos in het nauw zitten zullen ze van zich af bijten. En dan nog zijn de kaken van de kleinere soorten meestal niet sterk en lang genoeg om door onze huid heen te komen. Maar een kruisspin of huisspin kan je wel degelijk ‘prikken’ als je hem de kans geeft. Zelfs een grote trilspin kan wel door dunne huid bijten. Maar veel last heb je er niet van, hun gif is niet echt gevaarlijk en de hoeveelheid is veel te klein voor meer dan een rood vlekje en een lichte irritatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De dodelijke zwarte weduwe mag je nooit over het hoofd zien als u in de donkere, vochtige hoekjes van uw huis of garage rommelt. Zeg nu niet dat deze exotische giftige spin niet voorkomt in Nederland. Hij is al verschillende malen gesignaleerd, onder andere in het Friese Damwoude. Het beest zat in een geïmporteerde auto uit Amerika. Deze in Noord-Amerika inheemse killer krijgt in Europa steeds meer vaste voet aan de grond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waterspin die bijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooiwagens zijn wel heel giftig, gelukkig kunnen ze niet door ons huidje heenbijten, daarvoor zijn hun kaken te klein gelukkig.
Verder hebben wij geen spinnen in nederland die echt kwaad doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooiwagens zijn geen spinnen, maar spinachtigen. De vraag gaat over spinnen die kunnen bijten, niet over of ze giftig zijn. En het verhaal dat je in je antwoord geeft over wel heel giftig maar niet kunnen bijten door de kaken is een bekend broodje-aap-verhaal, zo staat onder meer op deze Engelstalige site: http://www.washington.edu/burkemuseum/spidermyth/myths/daddyvenom.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat heb ik toch altijd gedacht dat het spinnen waren. Ik kwam nog wel een ander artikel tegen, helaas mag ik niets meer plaatsen :-) Volgens Walter Getreuer, directeur van reptielendierentuin en -opvangcentrum Serpo in Delft zullen de giftige spinnen, zoals de Australische roodrugspin en de Amerikaanse zwarte weduwe, binnenkort tot de inheemse dieren van ons land behoren. In 2003 werden al enkele exemplaren van de dodelijke roodrugspin in België gesignaleerd etc... http://frontpage.fok.nl/nieuws/199531/1/1/50/uitheemse-giftige-spinnen-rukken-op.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die redback is ook een lekkere inderdaad. Dat minnetje is trouwens niet van mij, ik geef je dan maar een plus om het een beetje goed te maken. Dat even terzijde, waarom mag je niets meer plaatsen, of hoe bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had al een antwoord op deze vraag gegeven en dat mag maar 1 keer per vraag ( logisch natuurlijk ) dus ik kan alleen nog maar een reactie geven zoals deze.
Dank je wel voor je puntje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de blauwe knop "bewerken" kun je nog wel iets aan je antwoord toevoegen, inclusief eventuele hyperslinks. Mocht je je in een gegeven situatie echt niet kunnen vinden in je eigen antwoord dan kun je het met de blauwe knop "verwijderen" ook weghalen, om zo eventueel nog in de gelegenheid te zijn een ander antwoord te geven. Daarbij verdwijnen natuurlijk ook de eventuele reacties op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hyperlinks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ik ben nog niet zo lang lid dus ik leer elke keer weer bij.
De zogenaamde zebra spin bijt. Maar niet gevaarlijk. Het is wel pijnlijk. Dat weet ik dan weer uit eigen ervaring. De zebraspin (zoals hij wel bekend is) is een klein spinnetje dat nerveuzig beweegt. Hij heeft witte met zwarte streepjes op het lichaam en kan ook springen. Het is een spinnetje dat geen web maakt en leeft voornamelijk tussen de spleten van bijvoorbeeld een muur.