Is de anus onderdeel van je kont?

Ik heb al een paar maanden een eindeloze discussie met mijn vriendin. Mijn vriendin is namelijk van mening dat je kont bestaat uit bil-anus-bil. Ik ben van mening dat je twee billen samen je kont is en de anus gewoon een kringspier is die niet bij je kont hoort. Kunnen jullie deze bijna relatiecrisis uit de wereld helpen?

Met vriendelijke groet,

Randy Schutte

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Amadea
10 jaar geleden
Gebruik er een netter woord voor en het is meteen duidelijk: je billen of je achterwerk.

Antwoorden (3)

Laten we een onpartijdige buitenstaander erbij halen, luisterend naar de naam Van Dale.

Een van de betekenissen van 'kont' is "zitvlak, achterste, gat".

Aan de hand hiervan kan de conclusie getrokken worden dat de anus onderdeel is van het geheel dat als 'kont' wordt aangeduid, zeker gezien het derde trefwoord.

De bijna-relatiecris kan dus ten einde worden gebracht in het voordeel van je vriendin.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu maar hopen dat Randy tegen zijn verlies kan :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dus onder kont ook zitvlak of achterste verstaan. Als je het over DIE kont hebt hoort anus er dus niet bij. Het ligt er dus maar aan. Dat van Dale drie betekenissen geeft wil niet zeggen dat je ze ook alle drie door elkaar kunt gebruiken.
Wel een leuke discussie... maar anatomisch gezien is de anus het uiteinde van de endeldarm en dus deel van het darmstelsel. Dat die plaats zich bevindt tussen twee verende billen, die tezamen ' de kont' wordt genoemd, doet daar niets aan af.

De billen, of kont houden ook geen direct verband met de anus, behalve dan dat de mens zich bij het ontlasten het zich gemakkelijk kan maken door op zijn kont te gaan zitten. Tenminste, zo doet een deel van de westerse mens dat. Het overgrote deel van de mensheid kakt in de hurkhouding boven een voor dat doel ingerichte plaats.

De billen bestaan uit spieren die er mede voor zorgdragen dat de mens rechtop kan lopen. Kijk maar bij apen, zij hebben nagenoeg geen billen of kont, maar die lopen ook niet of nauwelijks rechtop.

De billen bestaan uit krachtige 'hulp' spieren die in lagen opgebouwd zijn. Dit verklaart de ronding van de billen. Bij goed getrainde mensen zijn de billen vol en rond. Mensen die weinig lopen of sporten hebben vaak weinig 'kont' of een slappe uitgezakte kont. Vooral bij vrouwen is dit goed zichtbaar.

Verder heeft de kont van de vrouw voor de man een erotische werking. Het optische effect van een mooie vrouwelijke kont mist doorgaans zijn effect op de man niet!

Randy, jij hebt dus gelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Kont" betekent zoveel als "einde". Einde van de rugzijde van de romp, in dit geval.

Billen zijn spieren (oa. mm gluteus minumus, medius, maxumus, m periformus, etc.) deels zitten deze vast aan het heiligbeen (sacrum) soms wat dieper in het bekken of op de top van het dijbeen.

De regio tussen de billen, de bilnaad, en alle botstukken daartussen in zijn alleen onderdeel van het einde van de rugzijde van de romp. Ook interne bekkenspieren horen bij het uiteinde van de rug. De anus is onderdeel in dit complex.

Hoog en laag springend hoort de anus anatomisch bij de "kont".
Wie er wint, is mij even mij ontschoten, maar ik hoop voor jou dat je vriendin een lekker kontje heeft ;-) Misschien vind ze dat ook wel van jou?

Overigens: wanneer bilspieren sterk zijn, worden ze fysiologisch dikker (want doorsnede spiervezels wordt groter). maar de billen worden (bij niet topsporters) minder dik, omdat het vet minder uitpuilt. Hoe slapper de bilspieren, hoe meer bilvet. Kijk maar op straat: een deel van de bilspieren hebben als functie het naar buiten draaien (exo rotatie) van bovenbeen, waardoor via knieën en onderbeen de voeten recht naar voren dan wel naar buiten wijzen. Bij talloze (jonge) mensen, vooral zij met wat of juist veel te veel vet... - draaien de tenen naar binnen. Hierdoor ontstaan platvoeten, komt veel verkeerde druk op knieën en heupen. over 20 jaar hebben deze mensen versleten gewrichten en "kapotte" voeten. Wat goede bilspieroefeningen zou veel ellende, en dure gezondheidszorg, kunnen voorkomen.