Leven elanden graag alleen of in groepen?

Ik heb momenteel een werkstuk voor school, en heb de volgende vraag: Leven elanden graag alleen of in groepen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (3)

Elanden zijn in het algemeen solitaire dieren.
In de winter kan het dat ze in kleine groepen leven, maar niet zoals kuddedieren dat doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eland is solitair. Dat betekent dat hij alleen op stap gaat. Hij maakt grote omzwervingen, en kan ook heel goed zwemmen.
Amadea
10 jaar geleden
Meestal leiden elanden een solitair bestaan, alleen dus, maar in de WINTER komt een aantal dieren SAMEN en vormen zij een 'yard'. Dit is een woongebied waarin zij de sneeuw vertrappen, meestal een beschutte plaats omgeven door hoge pijnbomen en met veel struiken als voedselvoorziening.
Zij blijven hier tot het voedsel op is trekken dan verder om elders een nieuwe 'yard' te zoeken/beginnen

In de zomer na de paartijd, na de bevalling van eerst 1.kalf , daarna tweelingen en soms zelfs een drieling, blijven de kalveren 2 jaar bij de moeder totdat ze seksueel volwassen zijn.
Er is nog het probleem in de bronstijd dat of zoonlief door de stier als concurrent gezien wordt, maar ook dochterlief door eigen moeder als rivaal beschouwd wordt. Zowel zoon als dochterlief blijven in de buurt en moeten op hun 'tenen' lopen om niet in de weg te lopen ;-)

De stier dekt een aantal koeien en blijft soms bij de koe van zijn keuze totdat haar kalf 10 dagen oud is.

's Zomers solitair, in de winter in kleine kuddes geleid door een koe met kalveren.

Antwoord:

Het is geen kwestie van >GRAAG< alleen of in groepen. Het gaat om het jaargetijde.

()In de zomer leeft de koe met de kalveren 'solitair' > niet in een kudde , wel met haar kalveren.
()In de winter in een kleine groep in een 'yard'(kleine kudde geleid door een koe met kalveren).
()In de bronstijd met de stier erbij > altijd met de kalveren.

's Zomers solitair, in de winter in kleine kuddes geleid door een koe met kalveren.