Hoeveel verschillende genotypen met betrekking tot deze genen zijn er mogelijk bij meisjes?

Het gaat om deze examenvraag van biologie vwo 6

Het blijkt dat er twee genen, G en R, elk op een eigen locus van het X-chromosoom, bij het kleurenzien betrokken zijn. Het mutantgen g leidt tot groenblindheid en het mutantgen r tot roodblindheid. Bij jongens zijn er met betrekking tot deze genen vier verschillende genotypen mogelijk, waarvan drie een vorm van kleurenblindheid tot gevolg hebben.

Hoeveel verschillende genotypen met betrekking tot deze genen zijn er mogelijk bij meisjes en hoeveel van die genotypen leiden tot een vorm van kleurenblindheid?
aantal een vorm van
genotypen kleurenbindheid
A 4 een
B 8 drie
C 8 vijf
D 9 drie
E 9 vijf
F 9 zeven

Het antwoord is E, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Voor groen zijn er 3 mogelijkheden: GG Gg gg
Voor rood zijn er 3 mogelijkheden: RR Rr rr
(Let op, we hebben het niet over relatieve aantallen, alleen over mogelijkheden)
Dat geeft 3*3=9 mogelijkheden.
GGRR GGRr GGrr
GgRR GgRr Ggrr
ggRR ggRr ggrr
Voor een vorm van kleurenblindheid is gg en/of rr nodig
Dus: GGrr Ggrr ggrr ggRR ggRr

Terzijde: voor jongens ligt het anders omdat ze maar één X-chromosoom hebben.
Dus alleen de combinaties: GR Gr gR gr
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 Deze zin: "Let op, we hebben het niet over relatieve aantallen, alleen over mogelijkheden" heeft de doorslag gegeven, bedankt!