Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verzacht een wolkje melk de gevolgen van koffie op de maag?

Het drinken van koffie geeft soms een net-niet-pijnlijk onaangenaam gevoel in de maag. Het toevoegen van een wolkje melk aan de koffie zorgt ervoor dat je dat gevoel niet krijgt.

Hoe kan het dat het wolkje melk dit onaangename gevoel vermindert? Komt het echt door de melk, of is het slechts de verdunning en zou een scheutje water hetzelfde effect hebben?

Gerelateerd:
Wat is eigenlijk de oorzaak van het onaangename gevoel in de maag dat je soms krijgt na het drinken van zwarte koffie?
 

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij volledig onbekend. Nooit van gehoord ook. Maar ben benieuwd. ((Kleine kans op verwijdering zoals je het nu stelt ook trouwens. Je stelt iets wat niet voor iedereen geld als algemeen geldend.))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ben ik blij dat ik het zooo smerig vindt! ben wel heel benieuwd naar het anwoord!
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is ten eerste bewezen onjuist en ten tweede heeft het niets met de vraag te maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Koffie is van nature zuur door chlorogeenzuur. Dit bevordert de maagzuurproductie en kan daardoor vervelend aanvoelen. Ook de zuurgraad van de koffie zelf kan vervelend zijn.
In melk zit lactose, en lactose is in staat om maagzuur tijdelijk te binden. Hierdoor kan het zijn dat je door de melk in je koffie tijdelijk geen last hebt van de toegenomen hoeveelheid maagzuur. Na een tijdje is de maagzuurproductie weer verminderd en dan laat ook de binding van het maagzuur door de lactose ´los´ waardoor je maag weer ´fatsoenlijk´ functioneert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding