Een traan is een zoute druppel oogvocht, en de vloeistof waaruit tranen bestaan wordt ook wel traanvocht genoemd. Traanvocht is een vloeistof die voornamelijk dient ter bevochtiging van het oog. Daarnaast drijft het stofdeeltjes af die langs de wimpers weten te komen. Ook bevat het stoffen als lysozym, een eiwit dat de celwanden van bacteriën afbreekt zodat deze onschadelijk worden gemaakt.

Het oog wordt permanent vochtig gehouden door het traanvocht, dat wordt afgescheiden door de traanklieren. Het vormt een vloeistoffilm tussen de oogbal en het ooglid. Deze exocriene klieren zijn ongeveer zo groot als een amandel en bevinden zich tegen het oog in de oogkas. Bij iedere knippering van de oogleden verspreidt het traanvocht zich over de oogbol.

De samenstelling van tranen is zeer complex en afwijkend van alle andere lichaamsvloeistoffen. Het traanvocht is voornamelijk opgebouwd uit water, verschillende eiwitten en slijmhoudende componenten. Het bevat verder onder andere de stoffen natrium, kalium, immunoglobulinen en glucose. De belangrijkste elektrolyten zijn natrium, kalium, calcium en magnesium. Een kenmerkend eiwit is het lysozym, een bacterie-oplossend enzym, dat reeds door de beroemde bacterioloog en ontdekker van de penicilline, Alexander Fleming, werd gevonden.

Als er overmatig traanvocht geproduceerd wordt, kan er een druppel oogvocht uit het oog lopen. Ook wordt een gedeelte van het vocht vaak afgevoerd via de neus, wat leidt tot begeleidend snotteren (wat eigenlijk een verkeerde benaming is aangezien het immers niet gaat om snot). Overmatige oogvochtproductie ontstaat vaak bij hevige emotie en is een van de 'symptomen' van huilen. Ook een irritatie in de ogen kan tranen veroorzaken. Een bekend voorbeeld is het snijden van uien en hooikoortsaanvallen. Soms produceren mensen ook opzettelijk tranen om een effect te bereiken bij de toeschouwer bijvoorbeeld om de indruk te wekken dat men huilt. In zo'n geval spreken we vaak van krokodillentranen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjonge jonge, kun je niet beter gewoon de link naar Wikipedia geven in plaats van dit knip- en plakwerk ?

Andere antwoorden (5)

Er zijn globaal drie hoofdoorzaken waarbij je ogen gaan tranen; emotie, een aandoening of een invloed van buitenaf. (bv. uien pellen). Het verbaasde mij te lezen dat een gemiddeld mens in z'n leven ca. 70 liter (!!) huilt.
Hier onder kun je het uitgebreider nalezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van verdriet of vreugde. Maar ook vaak als je op je duim slaat!
Een traan is een zoute druppel oogvocht, en de vloeistof waaruit tranen bestaan wordt ook wel traanvocht genoemd. Traanvocht is een vloeistof die voornamelijk dient ter bevochtiging van het oog. Daarnaast drijft het stofdeeltjes af die langs de wimpers weten te komen. Ook bevat het stoffen als lysozym, een eiwit dat de celwanden van bacteriën afbreekt zodat deze onschadelijk worden gemaakt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de samenstelling van tranen: De Amerikaanse biochemicus William Frey heeft een experiment gedaan, waarbij de ene helft uien moest snijden en de andere zielige films kijken. De tranen werden geanalyseerd en het bleek dat bij de huilfilm tranen 24% meer prolactine (stresshormoon) aanwezig was. Zijn conclusie: in stress situaties spoelen tranen gif het lichaam uit. Dat zou het opgeluchte gevoel na een huilbui verklaren... Echter, volgens een hoogleraar stress en emoties, dit klopt niet omdat zulke kleine hoeveelheden (huilbui is maar enkele kubieke milliliter) nooit afvalstoffen kunnen afvoeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mariejose geeft een goed en (vrijwel)compleet antwoord.
Als je echter huilt door woede, pijn,stress of machteloosheid, scheid je ook adrenaline via je traanvocht af, het is dan een soort overloop voor dit stresshormoon.
Omdat ik dit element niet duidelijk zag verschijnen in de antwoorden, noem ik het toch maar.
Mede daarom schieten soms de tranen in je ogen bij bepaalde omstandigheden.
Wanneer tranen opgewekt worden door prikkelende stoffen (uien , pepperspray, traangas, zouten, zuren logen, hete stoffen etc) is het het belangrijkste doel de concentratie van deze stoffen in het oogvocht snel te verdunnen en/of af te koelen, zodat ze -door de lagere concentratie/ verminderde hitte - minder effect hebben of kwaad kunnen.
Vooral bij blootstelling aan bovengenoemde stoffen is meteen naspoelen met fysiologisch zout (0.9% Na Cl in demiwater) heel belangrijk, alleen met traanvocht red je het dan niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht (waaruit bv. ook je snot o.a. bestaat) en zouten.