Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is "massa" sterfte bij hommels normaal?

Ik heb graag wat beweging in de tuin, daarom heb ik rijkelijk lavendel en Budleia aangeplant om hommels, bijen en vlinders te lokken. Op mijn lavendel zijn gemakkelijk enkele tientallen hommels actief.

Enkele dagen geleden trof ik zeker 20 overleden hommels aan onder de planten (op de stoep). Is dergelijke sterfte normaal (zoals bij de Darren in een bijenkolonie)? Gaat het hier om vergiftiging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
980

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

dit verschijnsel kan zich voordoen als er in de omtrek bloeiende lindebomen bevinden of anders moet men de oorzaak bij pesticiden ef insecticiden zoeken,bij artikels onder google wordt ook vaak verwezen naar het gebruik van Roundup:lees oa hier eens:
http://www.dichtbij.nl/amsterdam-zuid/regio/artikel/2970977/oorzaak-massale-hommelsterfte-nog-steeds-onduidelijk.aspx
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook in de richting van pesticiden, maar het is opmerkelijk dat het alleen om hommels gaat terwijl er ook veel honingbijen en vlinders aanwezig zijn, vandaar mijn vraag. Er zijn geen nieuwe slachtoffers meer bijgekomen, hopelijk blijft het zo ..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding