Waarom vliegen vliegen alsof ze vreselijke ADHD hebben i.p.v. gewoon in een rechte lijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

"Net als andere insecten zijn vliegen bedekt met een groot aantal zintuiglijke structuren. De kleine haartjes of setae zijn het meest geprononceerd en komen over het gehele lichaam voor. Deze haartjes hebben een tastzintuiglijke functie, het zijn mechanoreceptoren die directe aanrakingen maar ook kleine veranderingen zoals luchtwervelingen kunnen waarnemen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvlieg#Zintuigen

"Wanneer een vlieg een geur ruikt die hem tegenstaat, vliegt hij niet zomaar een andere kant op. Hij maakt exact rechtsomkeert, de geurpluim volgend tot hij zich weer in een neutraal luchtruim bevindt". Door de gevoeligheid van de voelsprieten en de haartjes kan hij dus elke keer een andere kant uitvliegen bij veranderingen van geurspoortjes."

Het gedrag van vliegen (met name de huisvlieg) is uitgebreid bestudeerd.

"Eerder was ontdekt dat vliegen die een lekkere geur waarnemen, hun antennes zo richten dat ze regelrecht op de bron van deze geur af kunnen vliegen. Om uit te vogelen of ze bij afstotelijke geuren exact het tegenovergestelde doen, bevestigden de biologen in hun laboratorium heel kleine magneetjes op de rug van een vlieg.
Vervolgens sprenkelden ze wat benzaldehyde onderin de onderzoeksruimte, waardoor de vlieg middenin een amandelwalm terecht kwam.
In een fractie van een seconde draaide de vlieg zich om in de lucht en vloog weg van het plasje benzaldehyde. Daarbij volgde hij precies de richting van de geurpluim. Ook de tien andere vliegen die de biologen testten namen dezelfde vluchtroute".

Dit verklaard waarom ze (voor onze begrippen) druk aan het heen en weer vliegen zijn. Voor een vlieg bewegen wij vrij traag. Vandaar dat ik zeg "voor onze begrippen". Want het lijkt wel of hij heel druk doet, maar in zijn wereld is dat niet zo.

http://www.nu.nl/wetenschap/2868554/vlieg-maakt-rechtsomkeert-bij-stank.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvlieg#Zintuigen

http://www.mfnf.nl/vliegen.html

En hier vond ik nog een heel grappig kort filmpje over hoe het kleinste vliegje op aarde vliegt, maar dan zoveel keer vertraagt.
http://www.youtube.com/watch?v=kZyIN23Cy4Y#at=51
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat ze zo de omgeving beter kunnen verkennen. Vliegen zien bewegende objecten beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt omdat vliegen (en andere insecten) geursporen volgen. En geursporen verspreiden zich warrelig in de ruimte. Kijk bijvoorbeeld naar cigarettenrook.
Overigens gaan ook andere diersoorten af op geuren. Zoals honden, katten, leeuwen, gieren etc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het herkennen van geuren is veel simpeler dan het herkennen van beelden. Voor het herkennen van geuren heb je maar een paar receptoren nodig. Voor beelden moet je al veel receptoren hebben, en ook veel hersenen voor de analyse van die beelden.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als ze zo vliegen door geursporen, waarom gaan katten en honden (en vele andere dieren) dan niet zo raar lopen/vliegen, terwijl die ook geuren volgen?
Reddie
10 jaar geleden
@EwaldPisces89, heb je wel eens een speurhond een spoor zien volgen? Die gaat ook steeds met zijn kop heen en weer. De verplaatsing van zijn neus is vergelijkbaar met de afwijkingen van het vliegspoor.
In verhouding tot hun formaat vliegen ze eigenlijk best wel rechte stukken.
Tel daarbij de invloed van( zij)wind en andere effecten en dan kom je al snel tot de slotsom dat ze in verhouding misschien wel minder zwabberen dan sportvliegtuigjes die een rondvlucht maken.
Hun vlieghoogte maakt ook dat ze veel moeten ontwijken en dan zitten er nog enorme (zeer trage) wezens met stokken met en soort hekwerk er aan, welke soms onder stroom staat die ze moeten proberen te ontwijken.
Als je dit gebeuren transformeert naar ons formaat en situatie , dan zijn mensen een heel stuk onrustiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ze het doen omdat ze het kunnen. De lucht is een gevaarlijke plek voor insecten. Zwaluwen, roofvliegen en libellen lusten wel een lekker hapje, maar ik kan me niet voorstellen dat ze vliegen te pakken kunnen krijgen. Alleen legendarische kung fu meesters kunnen vliegen met eetstokjes te pakken krijgen.
De vraag is eigenlijk meer waarom beroerde vliegers als bijen en wespen nog steeds overleven in de concurrentiestrijd. Vliegendoders, een smalle geelzwarte groep graafwespen, krijgen vliegen overigens wel te pakken wanneer ze op schermbloemigen aan het eten zijn.