Verhoogt nadenken enigszins de kans op een beroerte?

Als je nadenkt, je hersens dus gebruikt, wordt er dan ook extra bloed naar de hersenbloedvaatcellen gebracht? Of neemt dan alleen de 'elektrische' activiteit van de hersencellen toe? Nadenken is natuurlijk een complex proces waarbij meerdere hersendelen aan deelnemen. Maar mij lijkt zo dat de frontale hersenkwab daar een groot deel aan heeft, is de toename van bloed daar dan ook het grootst?

Natuurlijk (?) zullen andere 'handelingen' zoals angst ook een toename van hersenactiviteit toenemen. De amygdala zal dan bijv. actiever zijn. Maar leidt dat tot een toename aldáar van bloed of is de verhoging dáar slechts een gevolg van de algehele bloeddruk van het lichaam door adrenaline etc.? Deze laatste toevoeging ivm de mogelijkheid dat nadenken ook tot een toename van enige angst/spanning kan leiden.

Kort gezegd: houdt een verhoging van elektrisch hersenactiviteit ook altijd een verhoging in van bloedtoevoer aldaar?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Vreemde vraag, want beide zaken bracht ik niet in verband, en ik moest er dus een nachtje over nadenken.

Nu lijkt me de vraag helemaal zo gek niet meer.

Nee, op het eerste gezicht.

Een beroerte is een gevolg van meestal een fysisch (tactiel) ongeval, een ader die breekt en het bloed dat enerzijds op die plaats voor een zwelling zorgt (door de verdedigingsactie die te herstellen, denk aan een open wonde waar bloedplaatjes over elkaar komen om de wonde te 'dichten') en anderzijds ook de bloeddoorstroming verstoort.

Denken speelt zich eerder af op neurose vlak, qua zenuwen dus.

Ja, na een nachtje erover slapen, maar dan eerder indirect.

Wie de tentoonstellingen van Vesalius bezocht in Leuven, of Körperwelt of de opvolger, weet dat de zenuwbanen NIET toevallig gelijk opgebouwd zijn als ons aderstelsel. De informatie en de voedings of bloedbanen zijn grootdeels gelijk en zijn ook te verdelen in grote hoofdaders en kleinere aftakaders.

Onderzoek toonde ook al aan dat wie meer nadenkt ook meer bloeddoorstroming in het hoofd heeft en zelfs stevigere aders en ook snellere doorstroming (hoger basaalmetabolisme = stofwisseling in rust). Let op, het kan ook omgekeerd zijn: wie fysisch meer actief is, zou kunnen beter nadenken, het is moeilijk een oorzakelijk verband in één richting te leggen en soms is er een omgekeerd soms een evenredig effect).

Wie meer 'sport', wie meer 'denkt', heeft meer incidentjes en ook een ruimere marge in herstelmogelijkheden, want het lichaamsmechanisme is gewoon om te gaan met herstellingen (nooit onbegrensd natuurlijk).

Dus, ja, vanuit die logica, lijkt het me dat er WEL een verband is tussen veel bloed en veel nadenken (zenuwinformatie), maar een juiste oorzaak/gevolg is niet echt duidelijk en wellicht is er een soort positieve spiraal op dat vlak.

Nu naar je afgeleide vraag: Zijn er dan ook meer beroertes.

Daar is het antwoord ja en nee.

Ja in de zin dat iemand die veel nadenkt, ook rapper tegen een paal loopt (gisteren bij een molenradje nog met mijn slaap op 9 km van de 15 km in midzomernnachtrun van Gent op het wegdek beland tijdens het nadenken, dus heel concreet, ja), ja in de zin dat het lichaam ook meer incidenten heeft door meer na te denken (een machine in beweging heeft meer uitval, maar let op, straks het tegengestelde!).

Nee, qua gevolgen van de beroerte: Het meer nadenkende, zegge actieve lichaam, heeft ook sterkere aderwanden en herstelt beter van kleine beroertes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met nee, moet ik ook tegenspreken en geldt ook het omgekeerde: "een machine in stilstand heeft veel meer uitval bij het heropstarten ervan". Concreet betekent dat een lichaam of hoofd in rust bij heractivatie (meer denken inbegrepen, maar vooral snel terug stimuleren van het bloed) een groter risico loopt, ook op beroertes. Veel nadenken verhoogt ook de impulssnelheid om het hart te doen variëren in snelheid. Het enige dat wetenschappelijk lijkt vast te staan, is de vaststelling dat ons hart een gelijke hartslag plots aanhoudt... net voor we sterven. Sommigen denken dat we op zo'n moment ook bijna niet meer nadenken plots en 'leeg zijn in ons hoofd'. Een horloge met sensoren binnen 25 jaar zal dat misschien ooit detecteren, maar of dat een leuke 'gedachte' is, is een totaal andere zaak: "Uw hart heeft eenzelfde hartslag voor één minuut. Wellicht bent u straks... dood!" Benieuwd of je daarvan 'wakker' wordt om nog iets langer te leven of dat het dan al te laat zal zijn en je echt een 'natuurlijke' dood sterft. PS ook: Bij tromboses en beroertes lijken vrouwen sneller en meer terug te kunnen praten omdat ze meerdere taalcentra gebruiken in hun hoofd. Bij mannen is dat veel delicater, omdat ze meestal maar één geconcentreerd taalcentra ontwikkelden, maar dat ene centrum kan dan soms sneller en meer informatie verwerken dan die taalcentra van de vrouwen. De discussie simultaat verwerken versus zeer snel sequentieel blijft op dat vlak, en speelt dus ook voor je vraagstelling qua 'beroerte' (voor de schade ontstaan in de hersengebieden en de gevolgen daarvan voor elk individueel wezen; hoe jonger hoe vlotter dat gaat en hoe flexibeler de kwabben, hoe ouder, hoe delicater).

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de kans op een beroerte niet door nadenken op zich verhoogd wordt.
Wel vermoed ik dat stressvol piekeren deze kans verhoogd, dit laatste kan immers de bloeddruk verhogen.
Juist hogere bloeddruk icm vaatzwakte in de hersenen kan een bloedvat daar doen knappen.
Ik heb het dan echt over een beroerte en niet over een TIA.
Dus goed nadenken over nuttige dingen zal je eerder uit de problemen halen dan je in de problemen brengen.
Nadenken is , net als beweging voor de spieren , goed voor de hersenen, hersenen slijten alleen als je ze NIET gebruikt heb ik eens een wijze persoon horen zeggen.
Bloeddrukberhogende middelen kunnen soms wel bijdragen tot beroertes maar tot 3 koppen koffie per dag wordt vaak beschouwd als olie voor de hersenen ( en voor de blaas)