Waar komt de drang naar vet eten na een avond stappen (met alcohol) vandaan?

Na het stappen smaakt zo'n vet broodje hamburger 10 keer beter dan normaal. Ook de dag erna heb ik trek in vet voedsel. Hoe komt dat? Ik weet dat er pas een stuk over was in 'de lijf show' maar heb dat niet kunnen zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (3)

Mogelijk omdat vetten niet goed oplossen in water maar wel in alcohol, en je lichaam je zegt dat nu (wanneer je maag veel alcohol bevat) een goed moment is om vetten op te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie word je dus dunner van alcohol?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dikker, want alcohol lost de vetten op, zodat ze opgenomen kunnen worden in je lichaam. Normaal doen ook de sappen van de gal en de pancreas dat, maar alchohol versterkt de opname nog.
Waarom er veel mensen zijn die na een avond stappen trek hebben in een vette hap, is niet helemaal duidelijk, maar een mogelijke verklaring hiervoor is, als je om 3 uur 's nachts naar de snackbar gaat, heb je al zo'n 9 uur niet gegeten, je hebt minder remmingen door de alcohol en zal dus sneller toegeven aan de vette hap. Ook heb je op je stapavond vast niet stilgestaan, waardoor je veel energie hebt verbruikt.
De volgende dag denk je terug aan je leuke avond en aan de afsluiting hiervan, bij het terugdenken aan de vette hap, krijg je er weer trek in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In eerste instantie wordt de eetlust groter na het drinken van alcohol. Alcohol stimuleert indirect de hypothalamus, het gebied in de hersenen waar het hongercentrum zich bevindt.