Wat voor insect is dit?

Onze hond speelde met iets, we dachten dat het een blaadje was. Het bleek een beestje van ca. 4 cm lang.
We hebben eigenlijk geen idee wat het is.
Wie wil en kan ons helpen? We zijn best benieuwd wat voor beestje het nu uiteindelijk is.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het beestje heeft 8 pootjes. En het lichaampje is opgebouwd uit schildjes en is tweemaal zo groot als een oorworm... we zijn wel erg benieuwd....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

Volgens mij is het een 100-poot

Toegevoegd na 30 minuten:
Een honderdpoot wordt in nl ook wel duizendpoot genoemd.
Het is een geleedpotige die opgebouwd is uit soms wel 15 "schildjes". Op zijn kop zitten 2 voelsprieten.
Check de afbeelding + omschrijving op onderstaande link om te kijken of het klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij. Ik ken de term 100-poot niet, maar deze heet in Nederland inderdaad duizendpoot. Het aantal poten is afhankelijk van de soort tussen de 30 en 90 dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Som, volgens Wiki worden de namen 100-poot en 1000-poot gebruikt voor t zelfde beestje. 1000-poten en miljoenpoten (idd giftig) zijn wel verschillende beesten. Maar: de termen worden in allerlei landen en talen weer verschillend gebruikt, dus verwarring alom ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt waarschijnlijk omdat het in het Engels centipede is en centi komt van 100. In Nederland wordt kennelijk altijd een beetje overdreven ;o)

Andere antwoorden (7)

Lijkt mij een oorwurm. Beeeh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het ook een duizendpoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wel een geldig antwoord.
Een insect is het dus sowieso niet, want insecten hebben 6 poten. Volgens mij zijn dit er veel meer.

Het organisme is wat gehavend en de foto wazig. Ik zie eigenlijk gen schorpioenkenmerken. Zo te zien een lang lijfje met poten aan elk segment. Als elk segment een paar poten heeft is het een duizendpoot (Lithobius forficatus). Als er meer poten per segment zitten is het een miljoenpoot, maar dat zie ik niet in de foto terug.

Bijgaand een determinatietabel voor Nederlandse duizendpoten. De foto is te wazig om de soort te zien.

Toegevoegd na 2 dagen:
Hierbij een heel en scherp exemplaar. Zoals je ziet heeft de duizendpoot beslist geen duizend poten, maar zit aan elk segment één paar poten. Zitten er meerdere paren poten aan, dan is het een miljoenpoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er nu fout aan mijn antwoord eigenlijk? Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik ook niet.
Van mij een plus in elk geval (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heeft echt van die molsklauwtjes. En 6 poten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had nog nooit van een veenmol gehoord. Als je er geen link bij geplaatst had, had ik gedacht dat het een geintje was. Toch is een ander beestje dan die van Marian01
Dit is een duizendpoot. Duizendpoten kunnen hun voorste poten omgebouwd hebben tot een paar gifklauwen. Tropische soorten kunnen dan ook zeer pijnlijk steken en zelfs levensbedreigend zijn voor kinderen. Nederlandse soorten zijn echter zover ik weet niet gevaarlijk, ook al zullen ze misschien wel door je huid kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een van de vele soorten duizendpoten.
Deze is zeer algemeen
Maar pas op!!!!!!
Hij kan heel gemeen bijten en spuit daarbij een beetje gif in het wondje.
Het voelt aan als een wespensteek!!!!!
Laat vooral kinderen hem niet oppakken!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is de Lithobius forficatus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lithobius forficatus is een gewone duizendpoot.Dus een van de duizendpoten,dit is geen spinachtige.Spinachtigen hebben acht poten.De foto lijkt wel op deze duizendpoot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkeerd geplaatste reactie?
Moet zeker bij Kdg zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord
Omdat de foto een beetje onduidelijk is dacht ik eerst dat het een zilvervisje was,maar deze van u heeft blijkbaar geen drie staarten?
Een oorwurm is het zeker niet,want deze van u heeft ook geen tangetje aan zijn achterlijf?
Dan blijft er enkel nog een kleine en jonge 1000poot over,zeker jong omdat deze van nog maar 8 poten heeft? normaal hebben ze er veel meer.Zou ook kunnen dat deze van u er aan bijde kanten een paar kwijt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jonge duizendpoten hebben evenveel poten als volwassenen, jonge miljoenpoten echter hebben maar iets van 4-6 paar poten. Dit is duidelijk een duizendpoot die wat pootjes is kwijtgeraakt.