Mist een moedereend haar eendenkuikens?

Er waren 12 kuikentjes, nu heeft het arme dier er nog maar 2... Realiseert zij zich dit? Kan zij tellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft denk ik niet te kunnen tellen om door te hebben dat er nog maar weinig over zijn. Kinderen die nog niet kunnen tellen, weten ook het verschil tussen alleen met de mama samen zijn, of in een grote menigte met veel mensen.
En een kind dat nog niet kan tellen, weet misschien niet dat het 2 ouders en 2 broers heeft, maar kan wel doorhebben dat één van die broers weg is, en vragen waar die broer nou is.
Misschien gaat het bij eendenmoeders wel net zo, telt ze ze niet, maar heeft ze wel door dat dat ene eendje er niet bij is.

Het beste antwoord

Dierenmoeders met broedzorg missen jongen wel degelijk.
De mate waarin verschilt echter.
Juist eenden blijven op de weg zitten waar hun "echtgenoot"doodgereden is, vaak tot ze hetzelfde lot ondergaan.
Wat trouw betreft kan de mens een hoop van sommige diersoorten leren.
Eenden blijven bij het oversteken van wegen in de berm wachten tot ze er allemaal zijn, of tot duidelijk is dat sommigen het niet gehaald hebben.
Ik woon in landelijk gebied met oa. veel eenden en heb de bovenbeschreven gedragingen gadegeslagen.
Of ze "verdriet "hebben om omgekomen jongen, weet ik niet, ze hebben wel een soort besef van aantallen, en hebben ontroostbaar verdriet bij het verlies van hun partner.
Bij andere dieren, zoals honden, weet de moeder beslist HOEVEEL jongen ze heeft en gaat dan ook op zoek als er een mist.
Dieren zullen wellicht dingen ansers beleven als wij mensen, te denken dat ze geen besef hebben van hun jongen en aantallen vind ik een grove onderschatting.
Wat wij moeten leren , weten dieren instinctief, dat veel hogere dieren een soort zelfbewustzijn hebben is vastgesteld.
Ze kennen zelfs angst en schuldbesef, ze weten donders goed dat ze iets doen wat niet mag en ook kort daarna nog wel.
Je moet dieren niet antropomorfiseren( ze als mens zien en ze sommige menselijke eigenschappen toekennen die ze niet hebben, zoals het praten met een hond of kat als zou deze je begrijpen) maar je moet ze vooral ook niet zien als hersenloze wezens zonder gevoel, dat laatste hebben ze zeker wel, in sommige opzichten is hun gevoel beter ontwikkeld dan van een mens.
Zo weten mijn honden , enige minuten voordat ik thuisben, dat ik er aan kom. ze kunnen de auto dan beslist nog niet horen en ik kom niet op vaste tijden thuis.
Zo hebben enige van mijn hondjes zich het lachen als een mens (vrolijk gezicht trekken en tandjes laten zien) eigen gemaakt (spiegelen) en ook van eenden is bekend dat
die zich in hoge mate kunnen binden aan mensen en (andere) dieren.
Als ik dus een sliert kuikens op de weg zie, doe ik alles wat redelijkerwijs mogelijk is om ze niet aan te rijden, tenzij ik daarmee mijn medeweggebruikers flink in gevaar breng.
Stel dat een eend toch beter kan tellen dan wij denken....
Wij kunnen vaak nog niet eens tot tien tellen!

Toegevoegd na 11 minuten:
Dus ook twee seconden afstand houden graag, ik wil veilig kunnen remmen voor dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Die mist ze niet. Net zo min als een goudvis doorheeft dat het in rondjes zwemt. Om te missen moet een besef van 'zelf' aanwezig zijn, en dat is bij dit sot dieren nog niet vastgesteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, ze heeft het veel te druk om ze groot te brengen en tellen kan ze niet. Het gemis zal komen als ze er geen ëén meer heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar baseer je dat op? Moet je kunnen tellen om door te hebben dat er een verschil is tussen met z'n 3en zijn of met z'n 13en?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang aan de slootrand gewoond en daar veel genoten, gezien en geleerd van hoe eenden zich gedragen.
Nee, dat is het mooie van de natuur.

Een eend krijgt 12 kuikentjes.
Er gaan er in de natuur meestal een fiks aantal dood.
De moedereend doet voor de rest evengoed haar best.
Die heeft geen tijd - en geen besef - om stil te staan bij verdriet: het leven gaat door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze doorgaat en niet kan gaan zitten treuren, wil toch niet zeggen dat ze het niet doorheeft?
Nee totaal niet. (gelukkig maar) Moeten we dadelijk nog opvang tehuizen voor ongelukkige moeder eendjes gaan instellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat? Waar baseer jij het op dat ze dat niet merkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mijn biologieleraar. Het 2e heb ik er natuurlijk zelf bij verzonnen. Maar dat was bij wijze van spreken.
Bij vogels heb je het type nestvlieders en nestblijvers.'Het woord zegt het eigelijk al een beetje. De een droogt op en gaat op stap en de ander droogt op en laat zich nog een tijdje verzorgen en voeden door de ouders.
De natuur is er op gebouwd dat dieren verdwijnen voor ze volwassen worden. Het zo niet goed zijn dat alle dieren die geboren werden volwassen zouden worden.Een van de functies van dieren en planten is dat ze weer als voedsel voor anderen (hoger in de voedselketen geplaatste dieren en de mens dienen.)Hoe lager je komt hoe meer nakomelingen hoe meer voedsel voor andere dieren die hoger staan. Verder kennen dieren geen emotie, een eend kan niet rouwen om een verloren jong en richt zich op wat nog over is door haar instinct gedreven en om te voorkomen dat tijden haar rouw de rest ook nog verdwijnt in de maag van een ander dier.
Ze zal ongetwijfeld het verschil merken tussen 13 kuikens en 3. Maar missen op emotioneel vlak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, dieren kennen wel degelijk emoties. Enthousiasme en angst zijn bij sommige dieren heel duidelijk te herkennen. En rouw komt bij apen en zwanen heel duidelijk voor.
Bij eenden misschien niet, dat weet ik niet, maar het is in ieder geval zeker niet zo dat alle dieren geen emotie kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop wij emoties beleven is in de verste vertes niet met de beleving van dieren te vergelijken het is juist een van de dingen die ons onderschieden van de dieren. Een zwaan die een partner mist zal eerst een tijdje sollitair gaan leven en daarna gewoon weer een partner zoeken en niet gaan rouwen om het verlies.
Een dier wordt vanuit zijn instinct gedreven en niet door emoties het enthousiasme waar jij het over hebt is een product van conditionering en voor de meeste mensen is het gedrag van de meeste dieren totaal onduidelijk juist bij dieren als apen waarbij tekenen van angst vaak verward wordt met lachen, het lijkt of hij lol heeft maar in werkelijk drukt hij angst en onbehagen uit,
E.e.a. heb ik tijdens mijn studie gedragwetenschappen onderzocht en ben daar op gepromoveert, dus als jij het beter weet dan de prof mag je hem dat zelf vertellen.
Het gedrag dat dieren laten zien wordt door de onwetende mens vertaald als ware het dier verdrietig of boos maar er zijn geen wetenschappelijk aspecten bekend om dit aan te nemen. Het tegenovergesteld wel want rouwen zou een dier onnodg zwak maken en dat is wat een dier niet kan gebruiken en het zal gevaar voor hem opleveren.