Wat is er nu echt gebeurd met de bultrug die in december 2012 aanspoelde op de razende bol?

Ik lees her en der vage verwijzingen dat de bultrug met opzet zou zijn vermoord of dat reddingsteams met opzet niet echt goed hun best gedaan hebben. Zodat ze amber uit het dier konden halen.

Wat is hiervan nou eigenlijk waar?

10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Amber zit in potvissen en niet in bultruggen, dus het is een broodje aap verhaal. De amber uit een potvis halen is overigens wel aantrekkelijk, maar de kans dat je het vindt is nogal klein, slechts een klein percentage van de potvissen heeft amber in de darmen. Je kunt het beschouwen als een ziekte en het kan leiden tot verstopping. Dat maakt de kans dus wel wat groter dat een gestrande potvis amber bevat.
Walvissen zijn verwant aan herkauwers en ze hebben meerdere magen, als ze in Zuidelijke wateren zitten zitten hebben potvissen vaak duizenden snavels en pennen van pijlinktvissen in hun eerste maag en af en toe kotsen ze die rommel uit. Alleen de onverteerbare delen van de inktvissen die door een foutje in de spijsvertering in de darm terecht komen kunnen amber gaan vormen.

De kwaliteit direct uit een potvis is niet al te hoog, het duurste product is amber dat al erg lang in zee heeft rondgedreven en er wit uitziet. De laagste kwaliteit is toch nog 10 dollar per gram, dus niet zo gek al je een onsje vindt op een strand in Nieuw Zeeland of Wales. De amber die je kunt vinden is afkomstig van dode potvissen die aan het oppervlak van de oceaan vergaan en voedsel vormen voor vele oceaandieren, omdat amber drijft blijft het vlak aan de oppervlakte en volgt het een lang traject voordat het ergens aanspoelt.

De bultrug was overigens in prima conditie toen hij strandde, dus het is jammer dat de reddingsoperatie toen op een mislukking is uitgedraaid. Op dat ogenblik waren er wel meer bultruggen druk voedsel aan het zoeken vlak langs de Noord Hollandse kust en waarschijnlijk kunnen we de stranding beschouwen als een ongeluk. Potvissen hebben het erg moeilijk als ze in de Noordzee belanden en zijn meestal al behoorlijk verzwakt.

De bron is wel een mooi verhaal over de potvis en de vorming van amber, wel lang en in het Engels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niets.

Een walvis van dat formaat is nagenoeg zeker gedoemd om te sterven daar de gehele borstkas ingedrukt wordt, deze dieren kunnen niet met hun buik op het droge liggen, dat is funest voor hen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar die verhalen komen toch ergens vandaan lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, uit de op hol geslagen fantasie van mensen. Bovendien vond de ene partij walvisredders dat de andere partij het niet goed had aangepakt en dan krijg je een heleboel over en weer waar de gemiddelde leek dan niets van begrijpt, laat staan dat die dat kan beoordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is door een bepaald persoon / groep toen de media opgezocht om haar kritiek te spuien op de mensen die druk bezig waren met de butrug terwijl ze enkel verstand heeft van zeehondjes maar niet van de natuur. Dit persoon heeft in Nederland ten onrechte veel aanhang die haar op het woord geloven. Vanuit die groep is gesuggereerd dat de bultrug dood moest om bepaalde redenen, zij doelde in eerste instantie dat de bultrug een onderzoeksobject moest worden voor Naturalis echter is dit een eigen leven gaan leiden en hebben mensen er van alles en nog wat van gemaakt onder andere dat ze moest sterven voor de amber.