Wat doen die naaktslakken op de weg?

Ik fiets regelmatig naar mijn werk. Ik rijd dan vaak op bv een dijk langs de Lek. 's Morgens zie ik vaak erg veel naaktslakken op de weg. Deze zijn naar mijn mening op weg naar de berm, of ze komen er juist uit. Waarom doen ze dat? Het lijkt mij dat ze meer in de berm te zoeken hebben (voedsel, schuilplaats) dan op de weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (3)

Ze zijn inderdaad onderweg naar iets moois, een vochtige plek in de berm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het asfalt neemt overdag warmte op en straalt dit 's nachts weer uit. Het asfalt is voor die slakken dus lekker warm. 's Morgens, wanneer het weer afgekoeld is, vertrekken ze weer richting de berm om voedsel te zoeken en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn namelijk dakloos, en opzoek naar een verblijfplaats.