welke bliksem komt het meest voor? bliksem die de grond raakt of bliksem van wolk tot wolk

het was hier net aan het onweren (een uur geleden) en nu ik mijn computer weer in het stopcontact kan steken, wil ik direct deze vraag stellen: wat komt er meer voor: bliksem die de grond raakt of bliksem van wolk tot wolk (die de grond dus niet raakt).

en als de bliksem van wolk tot wolk is, mag je dan wel dingen in het stopcontact laten of kan hij ook de grond raken tijdens datzelfde onweer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

de bliksem tussen wolken komt het meest voor. Bliksem is een elektrische ontlading tussen een elektrisch geladen wolk en de aarde, of tussen twee elektrisch geladen wolken. De meeste ontladingen zijn die tussen twee wolken.

Een bliksemstraal is met een doorsnede van ongeveer 2,5 cm zo’n beetje even groot als een 2 euro munt. Een verticale bliksemstraal is ongeveer 5 tot 6 km lang en een horizontale bliksemstraal kan wel 8 tot 16 km lang worden.

Wat gebeurt er tijdens een bliksem?
De elektrisch geladen deeltjes in een wolk trekken elkaar aan. De deeltjes willen naar elkaar toe om zich te ontladen. Na een ontlading zijn ze dan niet meer negatief of positief geladen, maar neutraal. Die ontlading gebeurt via een enorme vonk: de bliksem. De meeste ontladingen gebeuren in de wolken zelf of tussen een aantal wolken. Het lijkt alsof de bliksem vanuit de lucht naar de aarde loopt, maar dat is niet zo. Het zichtbare deel van de bliksem breidt zich van beneden naar boven uit. Het bliksemkanaal krijgt contact met de tegengestelde lading dichtbij de aarde en de kortsluiting begint dus hier beneden. Wij kunnen dit niet met het blote oog zien, want de reis van de bliksem tussen aarde en wolk is slechts een fractie van een seconde. Het gaat dus ‘bliksemsnel’.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het zichtbare deel van de bliksem breidt zich van beneden naar boven uit"
Bewijst dit filmpje het tegendeel?
https://www.youtube.com/watch?v=RLWIBrweSU8
ronron1212
10 jaar geleden
Wat wil je nu zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Communiceren werkt niet hoor als je niet leest wat ik typ of de bron niet bekijkt die ik aanbreng.
ronron1212
10 jaar geleden
had het gelezen en bekeken en nu? en nog wat wil je nu vertellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou je zegt dat het zichtbare deel de bliksem zich van 'beneden naar boven' uitbreidt. Leggen ze in dat filmpje niet het tegendeel uit? Dat het andersom is.