weet iemand wat voor beestje dit is.

Deze beestjes zitten de laatste dagen in mijn badkuip weet iemand wat ze zijn en wat ik er tegen kan doen.
Nu hebben ze bij de buren een gevel klimop verwijderd. Kunnen ze daar misschien uit komen? Ze zijn ongeveer 2mm groot. De foto is uitvergroot onder de micro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Het zijn graanklanders.

De graanklander (lengte 3 tot 5 mm.) behoort tot de familie van de snuitkevers (Curculionidae), die met meer dan 45.000 beschreven soorten waarschijnlijk de grootste familie in het hele dierenrijk vormen. Het voorstuk van de kop is bij alle soorten uitgegroeid tot een soort slurf, met helemaal aan het eind een mondje. Aan weerszijden van de trompetsnuit zitten knotsvormige antennen, die zijn geknikt als een elleboog.

VOORKOMEN
De graanklander, ook bekend als korenworm, behoort oorspronkelijk niet tot onze fauna maar werdt lang geleden met de graanhandel in onze streken ingevoerd. In Nederland komen ze o.a. voor in graanopslagplaatsen en keukenvoorraden. Vliegen kan hij in tegenstelling tot zijn familieleden de rijst- en maisklander niet, maar wandelen des te beter. Zijn voedsel bestaat uit graan (vooral tarwe en gerst), maar hij eet ook zetmeelhoudende waren als droog hondenvoer, zangzaad, erwten, macaroni, vermicelli etc.

LEEFWIJZE
Het vrouwtje boort met haar snuit een gat in een graankorrel of iets dergelijks, legt er een eitje in en smeert het gat weer dicht met een afscheidingsprodukt dat dezelfde kleur als het graan heeft. Op deze wijze kan zij twee tot drie eieren per dag leggen. Uit het eitje komt een larve, die de korrel van binnen uit opeet. Na een week of vier verpopt hij zich binnen het omhulsel van de korrel, en boort de volwassen kever zich een weg naar buiten. Het graan krijgt hierdoor minder voedingswaarde en wordt bovendien verontreinigd door de kevers, larven en hun uitwerpselen.
Graanklander

WERING / BESTRIJDING
Het gebruik van bestrijdingsmiddelen is niet nodig in de strijd tegen graanklanders en bovendien in de keuken zeer ongewenst. Aangetaste voorraden weggooien en de vuilniszak meteen buiten zetten. Kasten en planken goed stofzuigen en schoonmaken. Insekten kunnen langdurig overleven in voedselresten die in naden of kieren zijn achtergebleven. Controleer de andere voorraden en berg ze op in goed afsluitende blikken of potten zodat een nieuwe aantasting niet meer mogelijk is.

Toegevoegd na 21 minuten:
Misschien is het ook een maisklander of een rijstklander. Die beesten zijn amper van elkaar te onderscheiden zeg! Daarbij staat op jouw foto waarschijnlijk een jonkie zodat de verschillen nog niet goed te zien zijn tussen deze 3 klandertypen. Vergelijk even een groter exemplaar met de drie afbeeldingen. De resp. aanpak staat erbij
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Goed verhaal, en interessant ook, +
Poet
10 jaar geleden
Leve Google en internet! Vanochtend had ik nog nooit van klanders gehoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is helemaal geen graankalander, die zijn schutkleuren zijn aangepast aan het graan. (zie je duidelijk op foto's van je linken) De foto van vragensteller toont een groene kever, moet dus van planten leven of daar in vertoeven. Soms vind ik het niet te doen dat er zo weinig info wordt gegeven over oa kevers waarvan miljoenen verschillende soorten bestaan, enkel al van groene snuitkevers zijn er een hoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad mooie plaatjes, maar hier staan er ook mooie groene (hij zit er misschien wel tussen), maar de foto van de vragensteller is niet duidelijk genoeg, men moet gissen, en daar doe ik niet aan mee. http://www.google.be/search?q=soorten+kevers+belgie&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3MnuUYejG8TkswbXgYHQAg&ved=0CFUQsAQ&biw=1866&bih=1022#imgdii=_
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier weer anderen (Nederland). http://www.google.be/search?q=soorten+kevers+belgie&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3MnuUYejG8TkswbXgYHQAg&ved=0CFUQsAQ&biw=1866&bih=1022#tbm=isch&sa=1&q=soorten+kevers+nederland&oq=soorten+kevers+nederland&gs_l=img.3..0i24.17978.20937.0.21513.10.2.0.8.8.0.135.245.0j2.2.0....0.0..1c.1.20.img.v_BL5jpBKcU&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49641647%2Cd.Yms%2Cpv.xjs.s.en_US.NyLNrjc7wJY.O&fp=2bdc324f6fb50133&biw=1866&bih=1022&imgdii=_
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima informatie, alleen jonge kevertjes bestaan niet!
Een kever kan nooit groeien!
Het is het eindproduct na een leitje/ larve te zijn, verpoppen en dan komt er een kever uit.
Verders een plus.
Poet
10 jaar geleden
Dat groene dat zie ik niet hoor.
Bij nader inzien valt voor mij wel de maisklander af want die heeft volgens het plaatje in mijn bron geen streep over zijn nek lopen (alleen over zijn rug). Graanklander en rijstklander hebben wel de nekstreep die blijven wat mij betreft in de race.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een graankalander is vraag ik me af wat die in zijn bad zitten te wezen en hoe er die komen, ze kunnen niet vliegen? "De graanklander heeft overigens voor de bestrijding het voordeel dat de soort niet kan vliegen, in tegenstelling tot de meeste soorten die zich sneller kunnen verspreiden."
Als je gelijk hebt, waar ik sterk aan twijfel, komen ze zeker niet uit die klimop.
Jammer dat de vragensteller in gebreke blijft en weigert fatsoenlijke info te geven. Ik heb vragen genoeg gesteld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander
Poet
10 jaar geleden
Rijstklanders en maisklanders kunnen vliegen. Rijstklanders kunnen trouwens ook binnen komen in de granen in ogelvoer of in druiven. Mogelijk verklaart dait dat ze bad komen. Maar misschien vallen ze ook van plafond, muur af of kruipen ze uit het overloopgaatje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstklander
Het is een snuitkevertje, Google geeft aan dat er een nieuw plaaginsect is in klimop. Hier even geknipt en geplakt uit bron.
"De gegroefde lapsnuitkever of taxuskever wordt soms ook druivenhaan genoemd. De wetenschappelijke naam is Otiorhynchus sulcatus. Deze kever zou afkomstig zijn uit de Alpen."
De larve zal de wortels van de klimop hebben gebruikt