De kenmerken van dit primitieve zoogdier herinneren eraan hoe zoogdieren (en vogels) geleidelijk zijn geëvolueerd uit reptielen [2].
fremar
13 jaar geleden
DNA van vogelbekdieren leidde onder andere tot de conclusie dat het genoom van een vogelbekdier voor 80% overeenkomt met dat van andere zoogdieren. Daarbij werd het DNA vergeleken met dat van mensen, muizen, honden, buidelratten en kippen. Uit het DNA-onderzoek bleek ook dat de in het DNA besloten genen die verantwoordelijk zijn voor het vermogen om eieren te leggen met delen van het DNA van de kip en bij uitbreiding van reptielen overeenkomen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ornithorhynchus anatinus.
vogelbekdier is een opmerkelijk zoogdier omdat het een opvallend aantal kenmerken deelt met vogels en reptielen. Toch wordt het vogelbekdier tot de zoogdieren gerekend, omdat het haar jongen voedt met melk uit gespecialiseerde melkklieren. Het is het enige lid van de onderorde Platypoda, één van de nog weinig voorkomende soorten cloacadieren. Het is één van de weinige zoogdieren die eieren leggen. Het vogelbekdier is niet verwant aan vogels.
kenmerken van dit primitieve zoogdier herinneren eraan hoe zoogdieren (en vogels) geleidelijk zijn geëvolueerd uit reptielen.

in dat opzicht kan je op maken dat het inderdaad een overgangsvorm kan zijn. maar vogels stammen niet af van zoogdieren, deze stammen weer af van reptielen.
en reptielen weer van vissen.