is het in theorie mogelijk eeuwig te leven?

zonder je hersens te vervangen want dan ben je niet meer zelf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (8)

nee want je lichaam raakt op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want er is geen materie die niet aan slijtage onderhevig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is niet mogelijk..
je blijft wel eeuwig voortleven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens een theorie zal onze levensverwachting in 2025 ieder jaar met 1 jaar zal stijgen. Theoretisch betekent dat dat je nooit zult sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is in principe mogelijk. Als je het zelfmoord mechanisme van de cel kan uitschakelen. Dan blijft die cel zich oneindig vernieuwen.

Asimov heeft beschreven wat er dan gaat gebeuren. Je mag geen kinderen meer krijgen en dus ook geen seks hebben. Mensen gaan dan zelfs het meest verboden ding doen: vrijen met hun robot.

En ik denk dat mensen op grote schaal van de domtoren gaan springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en Nee.

Ja, want: In principe is ieder onderdeel van je lichaam wel te vervangen door een donor-part van een ander die overleden is.

Nee, want: Je ondergaat dan zoveel verschillende operaties, en je lichaam moet zoveel verschillende onderdelen accepteren dat dat niet goed kan gaan. Een foutje in de regie en je loopt een bloeding of verstopping in de hersenen op en je bent niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je cellen delen bijvoorbeeld om te groeien word je DNA gekopieerd. Elke chromosoom heeft een telomeer. Dit is een soort teller. Elke keer als een cel deelt wordt de telomeer korter. Op een gegeven moment is deze zo kort dat de cel niet meer delen kan of het DNA raakt beschadigd. Als cellen ouder worden is de werking minder, er moet dus een moment zijn voor nieuwe cellen, maar wat als al het DNA niet meer gekopieerd kan worden. Een cel zou dus eeuwig kunnen leven wanneer de telomeer niet korter wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Telomeer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit in een quest gelezen dat schildpadden in theorie eeuwig door zouden kunnen leven, omdat ze altijd nieuwe cellen kunnen maken. Ze zouden dan toch dood gaan door ziektes.

Schildpadden zijn tot op zekere hoogte in staat zware verwondingen te overleven omdat ze een goed ontwikkeld vermogen tot regeneratie hebben; het vervangen van beschadigde delen zoals het schild. Schildpadden staan bloot aan gevaren waartegen zelfs het harde schild ze niet tegen beschermt, zoals beten van krokodilachtigen of roofvogels die de schildpad van grote hoogte laten vallen om het dier te kraken. Scheuren in het schild zijn een vaak voorkomende verwonding en hoewel de genezing langzaam gaat kunnen schildpadden volledig genezen van dergelijke beschadigingen al blijft de scheur vaak zichtbaar op het schild.

Ook bosbranden kunnen grote schade aanrichten aan het schild. Als de levende huidlaag tussen de beenschilden en de hoornschilden niet al te zwaar beschadigd is, groeien de hoornschilden geheel of gedeeltelijk weer aan.

Een schildpad kan indien een poot wordt afgebeten door bijvoorbeeld een haai niet de gehele poot laten aangroeien maar is wel in staat dergelijke zware verwondingen te laten helen en zonder zichtbare moeite verder te leven. Een opmerkelijke waarneming werd gedaan door Deraniyagala, die beschreef dat de hoornplaten van karetschildpadden, nadat deze in kokend water werden gedompeld en van het schild werden verwijderd, geheel aangroeiden als de schildpad nog jong was.