Hoe heet een kenmerk dat ooit evolutionair nut had, maar nu niet meer (een 'overblijfsel' dus van vroegere generaties)?

Daar is een woord voor, maar ik kan er niet opkomen... ik bedoel dus bijv. de blindedarm en het staartbeentje bij mensen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens moet je niet te snel zeggen dat die lichaamsonderdelen nu nutteloos zijn, veel lichaamsonderdelen werden vroeger rudimentair genoemd, maar bleken wel belangrijk te zijn.
Mogelijk is de blindedarm bijvoorbeeld een opvangbank voor je maag- en darmbacteriën.

Het beste antwoord

Ja, gevonden: rudimentair!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaaa, dat was het, bedankt! Je hebt het enige antwoord gegeven en DUS het beste, maar ik vind dat je de punten mag hebben omdat je zo snel was :-)
(ik mag de vraag pas over een uur sluiten, dus ff geduld...)

Andere antwoorden (1)

Een rudiment.