Vinden we in de dierenwereld ook gevallen van ouderzorg?

Zijn er ook dieren die aantoonbaar onbaatzuchtig hun ouders, of andere oudere dieren voorzien van levensbehoeften en/of beschermen tegen agressie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat er gevallen zijn dat mensen een jonge kauw of kraai vingen om deze tam te maken en dat de ouders van die kawu deze persoon overal volgden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke en goede vraag.

Het beste antwoord

Ik hoorde onlangs een radio-interview met Frans de Waal.
(excuus: geen idee meer wanneer, was een keer op radio 1, tussen 7 en 8 -zo'n 2 a 3 maanden geleden)

Hij vertelde een prachtig verhaal over hoe hij onder andere had waargenomen hoe voor een ouder apenvrouwtje, dat last van haar heupen had en wat reumatische handen, daardoor niet meer op alle voederplaatsen kon komen, door andere apen voedsel werd gehaald. Ook wanneer er iets extra lekkers werd aangeboden brachten de andere dieren het haar!
Verder interessant aan zijn verhaal was dat dit apenvrouwtje vroeger een leidster was geweest, op basis van overleg en mildheid.
Een ander apenvrouwtje dat ooit ook dominant was geweest maar dat op basis van intriges en machtsvertoon was, werd bijna nooit geholpen.

Volgens Frans de Waal stond een dergelijk verhaal niet alleen, had men (hij?) dergelijke zaken meermaals waargenomen.

Het antwoord is dus ja. Tenminste bij de apensoorten die door De Waal cs. werden geobserveerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet van een vriend die koeienboer is dat sterkere koeien de zwakkere broeders wel beschermen bij koud weer en dergelijke. Maar hoever dat gaat weet ik ook niet. Vermoedelijk heeft het begrip "oud" en "ouderenzorg" ook iets met zelfbewustzijn en het bewustzijn van tijd te maken heeft. De meeste dieren zien hun soortgenoten niet zo als "oud" hoogstens ruiken ze dat een dier 'anders' ruikt en dus rustiger is. Ik vraag mij af of zij zichzelf als 'oud' beschouwen. Overigens is mij vaak opgevallen toen wij nog een grote groep (8) honden hadden dat er wel een soort 'rustiger omgaan' met oudere dieren was. Respect voor de ouderdom, zeg maar. Maar... misschien was dat ook maar wat IK er in zag. Hoewel ik niet zo ben van het projecteren van menselijk emotionele eigenschappen op dieren. maar ik heb bijvoorbeeld wel degelijk honden zien rouwen om een overleden roedelgenoot!
Eén van mijn (nu nog 2) honden blijft, wanneer ik eens bij mijn vader thuis ben, zoeken naar mijn moeder die een paar jaar geleden overleden is. Anderzijds... ik heb wel geleerd dàt wat dieren wèten NIET te onderschatten. Ook hun leer- en interpretatievermogen als ook hun vermogen verbanden (soms buitengewoon foutief!) te leggen is vaak verbazingwekkend veel groter dan de meeste mensen veronderstellen. Ze onthouden veel meer en langer dan wij denken. Maar, hoewel zij leven in onze wereld, hebben de meeste zaken die wij belangrijk vinden geen enkele betekenis voor hen, en is onze wereld dus niet hùn wereld. Dáár zullen zij dan ook nooit iets mee hebben: ouderenzorg??? Ach... honden en hun bazen... eindeloze verhalen! ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uitgebreide antwoord en reactie.