Hoe wordt de leading streng herkend/geselecteerd ten behoeve van DNA-sequencing?

Op http://www.bioplek.org/animaties/moleculaire_genetica/DCT.html wordt aangegeven dat het te analyseren/sequencen DNA wordt verhit waarbij strengen worden gescheiden. Alleen de leading strengen worden gebruikt. Hoe worden deze herkend/geselecteerd, gezien je langs elke losse moederstreng vanuit links of rechts gezien van het 3'eind naar het 5'eind kan lezen. Dus de primers met 5' begin en 3' eind kun je in beide gevallen plaatsen afhankelijk van of het begin links of rechts is, dus hoe worden in die grote soep van gescheiden strengen alle leading strengen apart genomen, hebben deze andere unieke kenmerken tov. lagging strengen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

De leading streng is de streng die continu wordt aangevuld. De legging streng doet dit in segmenten.
De template van de leading streng loop richtig de 5' kant. (want er wordt altijd aan de 3' kant opgebouwd.)
De lagging strend wordt in tegenovergestelde richting opgebouwd.
Deze zal dus kleine stukjes terug moeten werken om gelijk te blijven met de leading streng.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.