Kan een kip zonder kop pijn lijden?

Het schijnt dat een kip zonder kop nog een tijdje rond kan wandelen. Voelt die kip daar iets van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Zenuwen geven prikkels door naar de hersenen, zoals, kou, warmte, pijn en het gevoel dat je aangeraakt wordt.
Pijn wordt in de hersenen geregistreerd door de thalamus, een gedeelte diep in de hersenen.

Een kip zonder kop heeft geen hersenen meer en pijn wordt niet meer geregisteerd. En dus heeft dus geen pijn meer, of beter gezegd kan de pijn niet meer waarnemen. Daarom lijdt de kip niet op dat moment.

Het lopen van de kip kan nog wel even doorgaan, omdat lopen een automatische beweging is. Om te stoppen zijn er hersenen nodig en aangezien de kip die niet meer heeft, stopt de kip niet gelijk.
Het doorlopen is een soort stuiptrekking, wat wel snel vanzelf stopt. Maar van pijnsensatie of ander gevoel is geen sprake meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, hoor, want het zijn de hersenen die pijn registreren, en die zijn dus niet meer met het lichaam verbonden. Overigens is "wandelen" teveel gezegd, hoor, er wordt nog wat gefladderd en zo (akelig......)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de pijn wordt geregistreerd door de hersenen en die zijn er niet meer als zijn kop eraf ligt. Wel kan er een deel van de hersenstam intact blijven. In 1945 was er een haan (Mike) die door zijn eigenaar onthoofd werd. Hij bleef nog 18 maanden leven en rondlopen.