hoe komt het dat je zonder moeite met beide handen synchroon met de vingers kunt trommelen? Ongeachte de snelheid

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het is een vaardigheid die we overgehouden hebben van een bepaalde fase van de ontwikkeling van onze motoriek.
Deze fasen van motorische ontwikkeling zijn:

Asymmetrische fase: 0 - 3 jaar.
Bewegingen zijn nog voornamelijk gebaseerd op reflexen.

Symmetrische fase: 3 - 6 jaar.
De rechter bewegingen gaan hierbij vergezeld van linker bewegingen in spiegelbeeld, en andersom.
Rechter bewegingen worden gestuurd vanuit de linker hersenhelft en andersom.
In deze fase ontwikkelt zich de grove motoriek en de samenwerking tussen de beide hersenhelften.
Deze symmetrische samenwerking raakt in de volgende fase (lateralisatie) weer wat op de achtergrond, maar blijft altijd beschikbaar, indien gewenst.

Lateralisatiefase: 6 - 8 jaar.
Ontwikkeling van de fijne motoriek, waarbij o.a. een voorkeurshand gekozen wordt, waarbij de andere hand dan assisteert als ondersteuning.

Dominantiefase: 8 - 12 jaar.
Afronding van de ontwikkeling. De dominante hersenhelft wordt/is bepaald en men gaat verder als rechts- of linkshandig door het leven.

Nog steeds is de samenwerking van de beide hersenhelften die zich in de symmetrische fase ontwikkelde ‘oproepbaar’ dus kan er nog steeds symmetrisch getrommeld worden met de vingers links en rechts.