Kunnen primaten of andere dieren ook autistisch of schizofreen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Antwoorden (2)

Over schizofrenie heb ik (nog) niets gevonden, wel over autisme.
Allereerst: dieren in de natuur, die autisme zouden hebben, hebben weinig tot geen kans om te overleven.

Er zijn door de moeder verstoten honden, die vermoedelijk autistisch waren en door mensen grootgebracht. Zij stierven jong, omdat ze heel veel verzorging nodig hebben van de eigenaar. Er is zo weinig informatie over, dat een goede en juiste verzorging nog onbekend is.

Op internet heb ik het volgende voor je gevonden: het zou kunnen zijn, dat de baby van Kanzi, een beroemde Bonobo, autisme heeft. Teco vermijdt bijvoorbeeld oogcontact en vertoont herhalend gedrag, twee symptomen van autisme. Zelfs Kanzi weet niet goed hoe ze hierop moet reageren.

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1102419/slimste-aap-ter-wereld-heeft-autistische-zoon.aspx

Er schijnen 2 apen te zijn, die door onderzoek bewezen autisme te hebben. Helaas kan ik die onderzoeken nog niet vinden. Ik zoek door voor je.

Toegevoegd na 2 uur:
Die 2 apen die ik noemde met bewezen autisme: dat waren apen met het syndroom van down.
Foutje mijnerzijds ;-)

Toegevoegd na 2 uur:
Nog wat info over honden met o.a. autisme:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78756-hond-autisme-syndroom-van-down-geestelijke-afwijkingen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een grap! Dieren hebben helemaal geen autisme!
Wendy heeft hier al een prachtig antwoord gegeven over het autisme, dus mijn nieuwsgierigheid naar het overige gedeelte van je vraag, schizofrenie bleef onbevredigd en dus ging ook op onderzoek uit.

Ik kwam op een wetenschapsforum een heel uitgebreid antwoord tegen van iemand, die dezelfde vraag beantwoordde.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/125745-schizofrene-dieren/

In het kort komt het er op neer, dat ze het niet echt goed wetenschappelijk kunnen aantonen. Maar dit is dus bij mensen ook het geval heb ik net geleerd (nooit geweten).

"Wetenschappelijk bewijs dat mentale stoornissen voorkomen bij dieren is er niet. Het lijkt mij immers een heel moeilijk te objectiveren gegeven. Dit betekent echter niet dat een dier geen mentale stoornis kan hebben, alleen zijn we vermoedelijk niet in staat om ze (al?) aan te tonen.
Anderzijds, als we ervan uitgaan dat ook mentale stoornissen een biologische basis kennen (lees: neurologisch, genetisch ed.), dan is het heel goed mogelijk dat ook dieren diezelfde neurologische afwijkingen vertonen als iemand met een mentale stoornis. En dat dit dier dus in principe diezelfde stoornis heeft".

Ik zou het stuk even lezen, ik vond het zelf ook zeer leerzaam.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/125745-schizofrene-dieren/

Toegevoegd na 41 seconden:
Excuus, 2x hetzelfde linkje bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik zou net gaan zoeken naar schizofrenie bij dieren, maar dat hoeft nu niet meer :-))
Interessant inderdaad!!!
+