Groene bladluizen eten mijn rozen op. Als er een heleboel luizen zijn, komen de lieveheersbeestjes die de luizen weer opeten.
Ook aardappelen, bonen en andere groenten worden door bladluizen op gegeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bladluizen zuigen het suikerrijke sap uit allerlei planten. De problemen komen doordat ze het meeste suiker weer uitpoepen, zodat je auto onder lindebomen heel plakkerig van het suikerwater wordt, maar vooral doordat ze ook de plantenhormonen afscheiden, waardoor de planten allerlei afwijkingen aan de groei gaan vertonen, (typisch gerimpelde bladeren en vruchten). Vaak zijn er ook mieren in het spel die de bladluizen beschermen en daardoor bij de achterkant van de bladluizen suikerwater kunnen tanken voor hun energievoorziening. Bladluizen komen op de meeste planten wel voor, maar bomen en roosachtigen zijn het meest gevoelig voor bladluis dacht ik.