Hoe lang moet zaad van koudekiemers de vriezer in?

ik heb net zaad van eenjarige ridderspoor in de vriezer gegooid.
wanneer kan het er weer uit?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Rieneke1
14 jaar geleden
sorry jelle, heb maar net genoeg.
het enige wat ik voor je in de aanbieding heb is wietzaad of digitalis purpurea.
ik hoor het wel :)
Rieneke1
14 jaar geleden
:))
beter van niet dan!

Het beste antwoord

Koude kiemers of vorstkiemers, zijn planten waarvan de zaden een winter moeten meemaken, om te kunnen kiemen.
Het zaad van dit soort planten valt er in het najaar op de grond, als er hierna regen sneeuw zon en vorst over heen gaat, dan pas zal het zaad van deze vorstkiemers in het voorjaar op komen.
Hoe beter we dus de winter na doen door ze in te vriezen, hoe meer zaad er zal op komen, echter het telkens vriezen, zon, dooien weer vriezen zoals dat buiten gebeurt is met het kunstmatig invriezen moeilijk na te bootsen.Bij sommige zaden gaat invriezen best wel goed, anderen minder, dit ligt ook aan de kwaliteit van het zaad, het moment van oogsten, bewaarthemperatuur, vochtigheid , enz. een week of drie zal voldoende zijn.
Vanaf morgen geven ze weer vorst af, dus zou ik zeggen ,lekker buiten zaaien, dan zal het zaad in mei opkomen, gebruik wel goede zaaigrond (tuincentrum) en maak een plekje in je tuin er voor geschikt, heb je geen tuin, dan in een kistje zaaien en buiten zetten, moet wel ergens in de regen staan en bij droog weer wat water geven, gewoon direct in de tuin is echter altijd beter.
Binnen zaaien van dit soort tuinplanten is niet aan te raden, meestal komt het zaad te vroeg op en gaat het erg rekken, kans op luis enz.
Dus lekker naar buiten het gaat nog prima, succes!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank ed, voor je heerlijk complete antwoord.
het gaat om eenjarige ridderspoor, dat zaai ik links en rechts tussen de andere planten, vind ik mooier dan zo'n bos bij elkaar die snel verwaait.

Andere antwoorden (2)

Nu meteen weer.

Nu [ja, vandaag!] in de tuin inharken. De zaadjes staan dan over een paar weken met de kopjes boven de grond. Het is immers nu nog koel weer. En een paar weken koele lucht is voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ca 3 maanden doe ik zelf, 60% komt dan ongeveer op.